گزارش بازار: افزایش ناگهانی قیمت مودم های VDSL بازار ایران

به گزارش دوست بلاگ، در حالی که همه در تعطیلات نوروز و البته قرنطینه خانگی به خاطر ویروس کرونا بودند؛ یک توییت از وزیر ارتباطات درباره واگذاری 800 هزار پورت اینترنت VDSL به کاربران خانگی در استان های تهران و قم و 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی، بازار شبکه ایران را با شوک روبرو کرد.

گزارش بازار: افزایش ناگهانی قیمت مودم های VDSL بازار ایران

داستان از یک ماه پیش از آن شروع شده بود. در خانه ماندن مردم به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باعث افزایش 100 درصد ترافیک اینترنت در ایران شده و در نتیجه کیفیت اتصال های خانگی به شدت افت کرد.

ارائه بسته اینترنت 100 گیگابایتی رایگان به کاربران خانگی هم تیر خلاصی بود بر سرعت اینترنت و کلافگی و شکایت و گله مردم.

مراکزداده با تمام ظرفیت خود کار کردند؛ زیرساخت شبکه در شرایط انفجار قرار گرفت و بسیاری از شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنتی با مسائل جدی روبرو شدند.

فشارها برای حرکت به سوی VDSL

اینترنت تنها سرگرمی مردم در خانه ها بود. هزاران کارمند در خانه به اینترنت وصل شدند تا دورکاری کنند و بسیاری از مشاغل در خانه کارهایشان را پیگیری می کردند. دانش آموزان و دانش جویان سر کلاس های مجازی درس ها نشستند یا سراغ یادگیری آنلاین و راه دور رفتند.

همه اینها باعث شد سرعت اینترنت خانگی که عموتا مبتنی بر اتصالات ADSL با حداکثر سرعت 16 مگابیت است؛ افت شدیدی داشته باشد و سیل شکایت ها و تماس ها به وزارت ارتباطات سرازیر شود.

وزیر ارتباطات جوان هم برای برون رفت از این شرایط، با همکاری دو شرکت مخابرات ایران و شاتل اقدام به 4 برابر کردن سرعت اینترنت خانگی روی ADSL و تبدیل پورت های ADSL به VDSL در دو استان تهران و قم کردند.

هر دو شرکت مخابرات ایران و شاتل طی اطلاعیه هایی شروع به ثبت نام و واگذاری اینترنت VDSL کردند و این شرایط ادامه دارد.

افزایش قیمت مودم وی دی اس ال

به همین دلیل، در اولین روزهای شروع کار در سال جدید، به یک باره قیمت مودم های VDSL افزایش یافت و بسیاری از فروشگاه های آنلاین مودم های خود را گران تر کردند یا از دسترس خارج کردند تا شرایط بازار را بهتر ارزیابی کنند.

قیمت مودم تی پی لینک آرچر وی آر 400 که مدت ها است در حدود 1 میلیون تومان و حتی در برخی سایت ها حوالی 900 هزار تومان بود؛ به یک باره روی سایت دیجی کالا تا 1 میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافت.

مودم ایسوس AC55U که قیمتی نزدیک به 1 میلیون و 600 هزار تومان داشت؛ سریعا به قیمت 2 میلیون تومان رسید. همین طور مودم تی پی لینک آرچر وی آر 600 گران تر شد.

مودم های VDSL زیر 1 میلیون تومان بازار هم هریک حدود 100 هزار تومان گران تر شده و حتی برخی نایاب شدند.

نمودارهای قیمت در سایت های خرده فروشی آنلاین هم این شرایط را نشان می دهد. مثلا، نمودار زیر را برای یک مودم VDSL تماشا کنید:

نمودار افزایش قیمت مودم تی پی لینک VR400 روی سایت ایمالز:

نمودار افزایش قیمت مودم تی پی لینک TD-W9970-V2 روی سایت دیجی کالا:

نمودار افزایش قیمت مودم ایسوس DSL-N16 روی سایت دیجی کالا:

نمودار افزایش قیمت مودم ایسوس AC55U روی سایت ترب:

در همه این نمودارها مشاهده می کنید دقیقا از روزهای 7 الی 8 فروردین یا یکی دو روز زودتر و دیرتر قیمت ها یک جهش بزرگ دارند.

آینده بازار چیست؟

خیلی دور از انتظار نیست در روزهای آینده باز هم قیمت مودم های VDSL افزایش پیدا کند. در حالی که شاید تا یک ماه دیگر سفارش های جدید شرکت ها وارد بازار نشود و انبارها خالی از موجودی شوند؛ باید دید بازار چه واکنشی به افزایش تقاضاها برای مودم وی دی اس ال دارد.

دو شرکت مخابرات ایران و شاتل مودم های خودشان را به مشتریان پیشنهاد می کنند. مشترکان مخابرات ایران می توانند از میان چندین مودم با قیمت های مختلف یک مودم را انتخاب و سفارش بدهند یا اصلا خودشان مودم وی دی اس ال بخرند.

اما مودم های شرکت ها عموتا قدیمی و فاقد ویژگی های به روز و قدرتمندی است که مردم نیاز دارند. برای نمونه یک مودم vdsl شاتل را بررسی کردیم.

من نمی توانم به کاربران و خواننده های سایت پیشنهاد کنم هرچه سریع تر یک مودم vdsl برای خودشان بخرند یا دست نگه دارند تا در آینده مدل های متنوع وارد بازار می شود و با دست بازتر انتخاب کنند.

هیچ چیزی در آینده روشن نیست ولی یک چیز قطعی است: اراده وزیر ارتباطات برای رفتن به سوی اینترنت پرسرعت VDSL که مزایای بی شماری برای همه کاربران حتی موبایلی ها دارد.

اگر قصد خرید مودم VDSL را دارید؛ دو راهنمای مفید برایتان داریم:

معرفی 5 مودم روتر VDSL پرسرعت بازار ایران

6 مودم روتر VDSL ارزان قیمت بازار ایران

به روزرسانی: 20 فروردین 1399 فناوری VDSL نسل بعدی فناوری ADSL است و سرعت اتصال به اینترنت را تا 5 برابر افزایش می دهد. در حالی که…

اگر بخواهید از اینترنت پرسرعت وی دی اس ال استفاده کنید؛ به یک مودم وی دی اس ال نیاز دارید. با مودم ADSL قبلی خود نمی توانید به اینترنت VDSL وصل شوید….

به روزرسانی فروردین 99 با توجه به اینکه چند مدل مودم روتر VDSL جدید وارد بازار ایران شده و مدل های قدیمی از بازار خارج شدند؛ این…

دیروز، وزیر ارتباطات در یک توییت خبر از حداقل 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی داد. محمد جواد آذری جهرمی در این توییت خود گفت:…

چند روز پیش درباره مودم های تحمیلی شرکت های اینترنتی به کاربران نوشتیم و اینکه چنین کاری قانونی است یا خیر! در این مقاله گفتیم که این…

چند روز پیش دوستی گفت: قانونی است شرکت سرویس دهنده اینترنت شما را مجبور کند از مودم خودشان استفاده کنید؟ یعنی همراه با سرویس اینترنت، یک…

اگر تا چند هفته پیش، مسئله این بود که شما پول به اندازه کافی نداشتید ولی انواع مدل های مودم روتر ADSL/VDSL به اندازه کافی در…

خواننده ای سوال کردند کدام یک از مودم های وی دی اس ال تی پی لینک آرچر VR600 و VR900 برای خرید مناسب تر هستند؟ در حقیقت، تفاوت این دو مودم چیست و چرا…

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: شبکه چی
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4446

به "گزارش بازار: افزایش ناگهانی قیمت مودم های VDSL بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش بازار: افزایش ناگهانی قیمت مودم های VDSL بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید