کسب سه مقام برتر درجشنواره شهیدرجایی نشان دهنده هماهنگی بین زیربخشهای سازمان جهاد کشاورزی استان است

به گزارش دوست بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی تجاری است که با کشاورزی قراردادی می توان به این مهم دست یافت.

کسب سه مقام برتر درجشنواره شهیدرجایی نشان دهنده هماهنگی بین زیربخشهای سازمان جهاد کشاورزی استان است

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ مهندس فتحی در همایش کشت پاییزه و آغاز سال زراعی 1400-1401 در محل مجتمع شهید کسایی تبریز با بیان اینکه در حال حاضر سیاست وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی تجاری است گفت: دکتر ساداتی نژاد وزیر محترم جهاد کشاورزی بر کشاورزی تجاری تاکید دارند و فرق بین کشاورزی تجاری با کشاورزی فراوری محور در یک پارامتر مهم کشش بازار است چرا که در کشاورزی فراوری محور، کشاورزان بدون توجه به کشش بازار در کوشش هستند مقدار فراوری را افزایش دهند.

وی اضافه کرد: فرق دیگر در ضریب عملکرد در واحد سطح است که در کشاورزی تجاری با توجه به فرمولهای مهندسی و آنالیز هزینه ـ فایده اقدام به ارتقای کیفیت محصول و مقدار فراوری می نماید و باید از مقام عالی وزارت به خاطر این استراتژی قدردانی کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به خشکسالی، طوفانها و بادهای پی در پی، سیل و دیگر اتفاقات غیرمنتظره و حوادث غیرمترقبه در سال گذشته گفت: کوشش کشاورزان، کارشناسان، مدیران و عنایت الهی باعث شد مقدار فراوری از محدوده مورد انتظار پایین نیامد و فراتر از انتظار تحقق یافت.

وی اضافه کرد: علت این اتفاق دریافت و پیاده سازی اطلاعات فنی و تخصصی از کارشناسان به وسیله کشاورزان است و وجود هماهنگیهای داخل بخشی که بصورت نمایان در جشنواره شهید رجایی با کسب سه مقام برتر، که شامل بخش امور عشایر با مدیریت دکتر آل هاشم، دامپزشکی با مدیریت دکتر بهداد و سازمان جهاد کشاورزی استان به اسم دستگاه برتر در ارائه خدمات برتر برگزیده شدند.

مهندس فتحی با تاکید براهمیت نظر مراکزتحقیقاتی، مدیران اجرایی و تشکلها گفت: مدیران شهرستانها با هماهنگی و مشورت با مراکز علمی و فنی و تخصصی در خصوص نحوه کشت و فراوری محصولات ، کشاورزان را آموزش و هدایت نمایند، چرا که تعدد نظرات و نسخه پیچی های متفاوت باعث سردرگمی کشاورزان و پراکندگی در فراوری خواهد شد.

وی با اشاره به همین استراتژی و امکان تعیین قیمت بعضی محصولات استراتژیک گفت: یکی از ویژگی های رویکرد کشاورزی تجاری تعیین قیمت محصول در مرحله قبل فراوری محصول است که برای گندم و کلزا در سال زراعی تازه به ترتیب 7500 و 15000 تومان اعلام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی در قالب کشاورزی تجاری می تواند رونق بیشتری داشته باشد و به نوعی دارای تعیینه های کشاورزی تجاری است، اضافه کرد: در سال 1399 حدود 90 درصد فراوری کلزا در استان در قالب کشاورزی قراردادی فراوری شده است و یکی از سرمایه گذاران با عقد قرارداد با حدود 180 مرغدار و تامین جوجه و نهاده های دامی بعد از 45 الی 50 روز مرغ گوشتی فراوری شده را دریافت و به فروش می رساند.

وی اضافه کرد: برای تحقق کشاورزی تجاری که تاکید وزیر محترم جهاد کشاورزی بر آن است، باید به سمت کشاورزی قراردادی رفت و سازوکار آن را پیاده سازی کرد.

مهندس فتحی با اشاره به تعیین قیمت در زمان ثبت قرارداد در کشاورزی قراردادی گفت: در حال حاضر و به صورت سنتی در شهرستانها محصولات باغی به صورت فروش محصول بر روی درخت اجرا می شود که باید با برنامه ریزی و تبیین استانداردهای کشاورزی قراردادی به این شیوه نظم و نظام بخشید.

وی اضافه کرد: با توجه به نوسان و تغییرات قیمت محصولات باید قیمت روز محصولات لحاظ شود تا طرفین قرارداد متضرر نشوند که در این صورت تنظیم بازار هم به صورت اتوماتیک و با نظارت مناسب تحقق خواهد یافت.

وی با تاکید بر اجرای برش پهنه ای در کشت پاییزه و پایش پهنه ای گفت: کارشناسان پهنه به صورت تخصصی بر روی زمین کشاورزی و نه بر روی کاغذ باید بر اجرای دقیق و علمی برش پهنه ای اقدام نمایند و مدیران مراکز شهرستانها باید در اجرای این امر به صورت دقیق ورود نمایند و بر نحوه اجرای درست آن نظارت نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه اتاق بازرگانی در صادرات محصولات کشاورزی نقش بسزایی دارد گفت: کشاورز فراوری نماینده محصول است و از بازار اطلاعات چندانی ندارد اما اتاق بازرگانی می تواند با تعیین استانداردها برای محصول فراوریی جهت صادرات و ایجاد ارتباط بین فراوری نماینده و صادر نماینده به فراوری و صادرات محصولات کشاورزی با استانداردهای کشورهای مختلف اقدام کند.

مهندس فتحی در ارتباط با استفاده از ظرفیت مراکز خدماتی غیردولتی و شرکتهای تحت نظارت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و نظام صنفی استان برای تقویت کشاورزی تجاری و قراردادی گفت: مدیران شهرستانها باید با همکاری و ایجاد ارتباط نزدیک با این مراکز اقدام به توسعه کشاورزی قراردادی نمایند.

وی اضافه کرد: تامین بذر مناسب، کود، پشتیبانی و ماشین آلات و در مبارزه با آفات به وسیله این مراکز می توان در راستای توسعه کشاورزی قراردادی گام برداشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به بعضی پیش بینی ها در رابطه با کاهش بارندگی در پاییز گفت: برای آغاز کشت پاییزه باید جلسه ای تخصصی با سازمان هواشناسی برگزار شود تا مقدار بارندگی برای کشت پاییزه دیم تعیین شود و بر اساس آن موقع آغاز کشت تعیین شود.

وی اضافه کرد: در صورت عدم بارندگی، بخش دیم خسارت های زیادی متحمل خواهد شد.

وی با تاکید بر تکمیل اطلاعات پهنه برای هر کارشناس گفت: مدیران مراکز شهرستان ها باید با آنالیز دقیق تک تک پهنه های کارشناسان باید به تکمیل اطلاعات و بروزرسانی آمارها در زمان برش و پایش پهنه ای با همکاری کشاورز و کارشناس پهنه اقدام نمایند.

مهندس فتحی با بیان اینکه ملزومات کودی از جمله ازت، فسفات و پتاس هر کدام تاثیر مثبتی در مقدار فراوری دارد گفت: باید کشاورزان با هدایت ها و توصیه مدیران نسبت به استفاده از همه کودها متقاعد شوند و با نسبتی تعیین و تعیین شده از همه آنها استفاده نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر حمایت از کشاورزان و فعالان این بخش در راستای رسالت وزارت جهادکشاورزی در کشاورزی تجاری گفت: باید از ابتدای کشت تا انتهای برداشت محصول از جنبه های مختلف همانند، ارائه تسهیلات بانکی، ماشین آلات، بذر، کود، مبارزه با علفهای هرز و آفات و نظارت بر نحوه اجرای امور کنار کشاورزان باشیم تا بتوانیم به هدف برنامه ریزی شده رسیده و سیاست وزارت جهاد کشاورزی را محقق کنیم.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11428

به "کسب سه مقام برتر درجشنواره شهیدرجایی نشان دهنده هماهنگی بین زیربخشهای سازمان جهاد کشاورزی استان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب سه مقام برتر درجشنواره شهیدرجایی نشان دهنده هماهنگی بین زیربخشهای سازمان جهاد کشاورزی استان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید