چگونه تفسیر اشتباه از آزمون ضریب هوشی IQ، حتی در آمریکا نزدیک بود منجر به اعمال سیاست اصلاح نژاد و عقیم کردن کم هوش ها گردد!

به گزارش دوست بلاگ، در سال 1905، دو روانشناس به نام های آلفرد بینه و تئودور سیمون آزمونی برای دانش آموزانی در مدرسه ای در فرانسه طراحی کردند. آزمونی که مشخص کننده میزان احتیاج بعضی از دانش آموزان به توجه انفرادی بود، روشی که اساس شکل گیری چیزی به نام آزمون ضریب هوشی IQ شد.

چگونه تفسیر اشتباه از آزمون ضریب هوشی IQ، حتی در آمریکا نزدیک بود منجر به اعمال سیاست اصلاح نژاد و عقیم کردن کم هوش ها گردد!

در اوایل قرن 20 ام بود که، محققان فرضیه ای مبنی بر اینکه توانایی های شناختی مانند توانایی استدلال کلامی، حافظه کاری و مهارت های فضایی-بصری نمودی از یک هوش کلی و زیربنایی و یا به عبارتی فاکتور جی است.

سیمون و بینه جهت اندازه گیری هر یک از توانایی ها تست های کوچک تری را طراحی کردند که با ترکیب کردن آنها نهایتاً نمره ای را ارائه می دادند. سؤالات با توجه به گروه سنی افراد تنظیم شده بود و نمره کودک نشان دهنده عملکرد نسبی او نسبت به هم سن هایش است. با تقسیم نمره به دست آمده بر سن و ضرب آن در عدد 100 نتیجه به صورت بهره هوشی یا آی کیو به دست خواهد آمد.

ضریب هوشی از نظر آماری از یک توزیع نرمال پیروی می نماید. یعنی انتظار داریم که بیشتر افراد یا به عبارت دیگر 68 درصد افراد ضریب هوشی نزدیک به 100 ، یعنی بین 85 تا 115 ضریب هوشی شان باشد.

سیمون و بینه فکر می کردند، مهارت هایی که توسط آزمون ارزیابی می گردد نشان دهنده هوش کلی فرد است. اما از آن موقع تا به امروز، هیچ تعریف مورد توافقی به نام هوش عمومی به دست نیامده است. و پرونده این آزمون را برای استفاده نمایندگان از آزمون هوش باعقیده به فرضیات موجود درباره هوش باز گذاشته است.

آنچه به عنوان راهی برای شناسایی افراد احتیاجمند به همراهی آکادمیک آغاز شد، ناخواسته کاربردهای دیگر و حتی کاربردهای منفی پیدا کرد.

یکی از اولین پیاده سازی های عظیم، مقیاس آزمون در جریان جنگ جهانی اول در ایالات متحده رخ داد، در آن موقع از آزمون ضریب هوشی برای غربالگری داوطلبان نظامی و معین واجدین شرایط برای آموزش افسری استفاده شد.

در آن موقع، افراد زیادی به اصلاح نژاد اعتقاد داشتند، ایده ای که دربارهٔ صفات ژنتیکی مطلوب و نامطلوب و کنترل بایدها و نبایدها در تولیدمثل به صورت انتخابی در بین انسان ها بود.

مسائل زیادی درباره چنین طرز فکری وجود داشت، مردم چنین تصور می کردند که هوش نه تنها ثابت و موروثی است، بلکه به نژاد فرد نیز وابسته است.

آنها در نظر نیم دریافتد که علت پایین تر بودن ضریب هوشی غیرآمریکایی های مهاجر، محرومیت آنها از آموزش رسمی و یا ناآشنایی با زبان انگلیسی است.

متاسفانه این تفکر اشتباه به سیاست هم راه پیدا کرد. در سال 1924، ایالت ویرجینیا سیاستی مبنی بر اجازه عقیم سازی اجباری افرادی با نمرات ضریب هوشی پایین را صادر کرد، تصمیمی که توسط دیوان عالی ایالات متحده نیز تائید شد. (+)

در آلمان نازی، دولت قتل بچه هایی را مجاز دانست که ضریب هوشی پایینی داشتند. به عبارتی این یک اشتباه تاریخی است که تصور کنیم، اصلاح نژاد تفکری صرفا نازی است!

به دنبال هلوکاست و جنبش حقوق مدنی، موارد تبعیض آمیز استفاده از آزمون ضریب هوشی در هر دو زمینه اخلاقی و علمی به چالش کشیده شد. دانشمندان آغاز به جمع آوری شواهدی دال بر اثرات محیط بر آی کیو کردند. آزمون های ضریب هوشی در طول قرن بیستم مورد ارزیابی مجدد نهاده شد

جالب بود که نسل های جدید نتایج بالاتری در آزمون های قدیمی نسبت به نسل های گذشته به دست آوردند. این پدیده، به اثر فلین Flynn Effect معروف است، یعنی عوامل محیطی مانند بهبود در آموزش، مراقبت های بهداشتی و ارتقای کیفیت تغذیه، می توانند ضریب هوشی را افزایش دهند.

امروزه، آزمون های آی کیو با در نظر دریافت اجزای آن و سؤالات متنوع، مشابه با آزمون اولیه طراحی می گردد. بنابراین، ما تکنیک های بهتری برای تشخیص پتانسیل افراد در دسترس داریم.

روانشناسان همچنین از آزمون آی کیو برای تشخیص ناتوانی های تفکر، استفاده می نمایند و از نتایج آن جهت تشخیص احتیاج به پشتیبانی اموزشی مناسب، آموزش شغلی استفاده گردد.

این به معنی این نیست که آزمون به خودی خود هیچ ارزشی ندارد درواقع، این آزمون روش خوبی برای بررسی مهارت های استدلالی و حل مسئله است و می تواند مفید واقع گردد. اما به معنی معیاری برای اندازه گیری پتانسیل های افراد نیست.

منبع: + با تلخیص و ویرایش

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5349

به "چگونه تفسیر اشتباه از آزمون ضریب هوشی IQ، حتی در آمریکا نزدیک بود منجر به اعمال سیاست اصلاح نژاد و عقیم کردن کم هوش ها گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تفسیر اشتباه از آزمون ضریب هوشی IQ، حتی در آمریکا نزدیک بود منجر به اعمال سیاست اصلاح نژاد و عقیم کردن کم هوش ها گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید