پاسخ محکم تخت روانچی به واشنگتن: آمریکا نمی تواند هم در برجام باشد و هم نباشد

به گزارش دوست بلاگ، ایرنا نوشت: نماینده ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به بعضی اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه هنوز عضو برجام هستند و می توانند از فرایند شورای امنیت استفاده نمایند، گفت: این استدلال هیچ پایه و اساس حقوقی ندارد چرا که آنها نمی توانند هم در برجام باشند و هم نباشند.

پاسخ محکم تخت روانچی به واشنگتن: آمریکا نمی تواند هم در برجام باشد و هم نباشد

مجید تخت روانچی روز آدینه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره قطعنامه 2231 برگزار گردید، این مطلب را عنوان کرد.

وی افزود: در جلسه هم اشاره نمودم روزی که رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد، یادداشتی به وزارت خانه های مختلف داد که در آن یادداشت به صراحت اعلام نموده است آمریکا عضوی از برجام نیست.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در این یادداشت از کلمه ای به عنوان عضو استفاده کرد که در خود برجام به کار رفته است. از این رو خودشان قبول دارند که عضو برجام نیستند و حرف آنها مبنی بر اینکه در برجام حضور دارند، از نظر حقوقی هیچ پایه و اساسی ندارد.

تخت روانچی افزود: آنها نمی توانند هم در برجام باشند و هم نباشند. اگر در برجام هستند چرا در یکسال و نیم گذشته به تعهدات خود عمل ننموده اند. بنابراین ادله بسیار بسیار ضعیف حقوقی و سیاسی دارند.

انتقاد به گزارش دبیرکل

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا دبیرخانه سازمان ماموریتی برای تحقیق درباره حادثه آرامکو دارد و آیا این مساله به قطعنامه 2231 مربوط می گردد که در گزارش به آن اشاره شده است، گفت: ما به دبیرخانه هم گفته ایم که بر اساس قطعنامه 2231 نمی توانند وارد مقولاتی شوند که خارج از حیطه کاری آنها است.

تخت روانچی افزود: حیطه کاری دبیرخانه 2231 بسیار روشن است و این شامل انجام تحقیقات نمی گردد. البته در این موضوع به خصوص، ادعاهای مطرح شده علیه خود را رد نموده ایم اما به عنوان یک اصل، دبیرخانه سازمان ملل متحد نباید وارد این مقولات گردد.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر هم چنین نظری دارند، ادامه داد: قطعنامه 2231، قطعنامه تحریمی نیست که کمیته ای داشته باشد. بنابراین وقتی کمیته تحریم وجود ندارد نمی توانند درباره اینکه تحریمی نقض شده است یا خیر تحقیقی انجام دهند. ما این موضوع را به دبیرخانه سازمان ملل متحد هم گفته ایم.

آوای تحریم شدگان

نماینده ایران در سازمان ملل متحد به اثر تحریم بر بیماران صعب العلاج و نادر هم اشاره نمود و گفت: در سخنرانی خود از آوا صحبت کردم، دختر 2 ساله اهوازی که بیماری پروانه ای داشت.

تخت روانچی افزود: شرح دادم که این نوع بیماران این روزها در ایران در اثر تحریم های ظالمانه آمریکا چه مشکلاتی دارند و تشریح کردم فشارهای آمریکا به شرکت های خارجی اجازه نمی دهد این نوع داروها را به ایران ارسال نمایند و گفتم که این دختر کوچک 2 ساله نهایتا به دلیل نرسیدن تجهیزات درمانی لازم از جهان رفت.

وی با بیان اینکه در نشست شورای امنیت به ارعاب حاصل از تحریم ها برای شرکت های اروپایی اشاره نموده است که از ارسال دارو به ایران خودداری می نمایند، افزود: خوشبختانه بیشتر داروها را خودمان فراوری می کنیم اما طبیعتا همچون بسیاری از کشورها بعضی داروها نیازمند واردات هستند که این تحریم ها باعث شده است تا به آن ها دسترسی نداشته باشیم.

انزوای آمریکا

نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره ارزیابی خود از نشست شورای امنیت هم گفت: این جلسه هر 6 ماه یکبار در شورای امنیت برای اجرای قطعنامه 2231 برگزار می گردد، در جلسه امروز همه اعضا به غیر از آمریکا از برجام حمایت کردند و خواهان اجرای کامل آن شدند.

تخت روانچی افزود: آمریکایی ها در این مساله در موضع ضعف قرار دارند و تحریم هایی که بیش از یکسال و نیم علیه ایران اعمال نموده اند برخلاف حقوق بین الملل و تعهداتشان است.

وی با بیان اینکه اعضای شورای امنیت بر لزوم اجرای کامل برجام، اتفاق نظر داشتند، ادامه داد: ما هم در جلسه با ارائه ادله حقوقی خود بسیار روشن تشریح کردیم که ادعای آمریکایی ها برای شروع گفت وگو غیر واقعی است و صداقتی در آن نمی بینیم.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد افزود: برای این که نمی توانند همزمان صحبت از گفت وگو داشته باشند و در عین حال سیاست فشارحدبیشتری خود را اعمال نمایند. از این رو گفتیم در گام نخست باید تحریم ها را برداند و تازمانی که تحریم وجود داشته باشد، حاضر به گفت وگو نیستیم.

تخت روانچی یادآور شد: آمریکایی ها عادت دارند از موضع بالا مذاکره نمایند. عادت دارند که بخواهند اهرم فشار در مذاکره داشته باشند و ما به صراحت اعلام کردیم که حاضر نیستیم در این شرایط گفت وگو کنیم.

وی اظهار کرد: آمریکایی ها به خوبی می دانند که در این زمینه چه کار باید بنمایند و در جلسه هم مطرح شد که باید قطعنامه 2231 و برجام به طور کامل اجرا گردد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه آیا اعضای شورای امنیت خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها را نقض قطعنامه 2231 می دانند، گفت: به طور طبیعی همه اعضا از یک ادبیات استفاده نمی نمایند. آن چه که روشن است همه از اجرای برجام و قطعنامه حمایت کردند.

تخت روانچی افزود: بعضی از اعضا به صراحت آمریکا را محکوم می نمایند به اینکه قطعنامه و برجام را نقض می نماید و بعضی در لفافه می گویند؛ اما از هر ادبیاتی که در جلسات شورا استفاده گردد نشان دهنده این است که 14 عضو یک طرف و یک عضو در طرف دیگر است.

وی گفت: این خود نشان دهنده انزوای آمریکا در سطح بین المللی است که بعد از یکسال نیم از خروج برجام و با فشاری که به کشورهای دیگر وارد می سازد تا آنها را همراه خود سازد، نتوانسته است به این هدف برسد.

23311

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 2636

به "پاسخ محکم تخت روانچی به واشنگتن: آمریکا نمی تواند هم در برجام باشد و هم نباشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ محکم تخت روانچی به واشنگتن: آمریکا نمی تواند هم در برجام باشد و هم نباشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید