لبنان، اقدام حزبالله برای تکمیل پرونده تشکیل دولت میان چالشها

به گزارش دوست بلاگ، در سایه چالش های روزافزون در فرایند تشکیل دولت لبنان حزب الله در کوشش برای کاهش اختلاف نظرها و به نتیجه رساندن پفراینده تشکیل کابینه در کوتاه ترین زمان ممکن است.

لبنان، اقدام حزبالله برای تکمیل پرونده تشکیل دولت میان چالشها

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الاخبار، شکاف عمیقی که وارد فرایند تشکیل دولت در لبنان شده است همچنان ادامه دارد، در این شرایط حزب الله با توجه به اینکه کشور دیگر نمی تواند خلأ سیاسی بیشتری را تحمل کند تصمیم به کوشش برای حل اختلافات میان میشل عون رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری نخست وزیر مکلف این کشور گرفته است؛ این در حالی است که حزب الله همچنان برای بهبود شرایط معیشتی مردم از خلال کاهش یارانه کالاهای اساسی نیز کوشش می نماید.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

منابع مطلع از فرایند تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف همچنان هر یک بر مواضع خود پایبندند و قصد عقب نشینی ندارند، از یک سو میشل عون منتظر است که سعد حریری در فرمولی که برای تشکیل دولت در نظر گرفته است تجدیدنظر کند؛ چراکه روش او برای توزیع پست های وزارتی و همچنین انتخاب وزرای کابینه طبق استانداردهای قانون اساسی نیست و معیارهای یکسان را رعایت نکرده است؛ از سوی دیگر سعد حریری منتظر است که رئیس جمهور یا از مواضع خود عقب نشینی یا صراحتاً دلایل مخالفت خود را با فرمول وی بیان کند.

در این شرایط بحرانی و در حالی که فروپاشی سیاسی و اقتصادی لبنان هر روز بیشتر احساس می گردد بسیاری از طرف های مربوطه در پفراینده تشکیل دولت قصد دارند رسیدگی به این پفراینده را به بعد از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا از کاخ سفید و روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور منتخب این کشور موکول نمایند؛ بنابراین نمی توان برای تشکیل دولت در لبنان زمانی دقیق مشخص کرد؛ به ویژه اینکه بسیاری ادعا می نمایند 80درصد از مسائل در این زمینه داخلی است.

در این میان منابع 8 مارس گزارش دادند که حزب الله در کوشش است برای خروج لبنان از این بن بست سیاسی میان طرفین سازش برقرار کند.

این منابع اعلام کردند که در سایه تحولات اخیر و با توجه به شروع فرایند شفاف سازی امور اقتصادی کشور و درگیر شدن با پفراینده های قضایی مختلف، لبنان دیگر نمی تواند بدون دولت ثابت ادامه دهد. حزب الله کوشش می نماید به نیروهای سیاسی کشور تفهیم کند که در سایه وخیم تر شدن شرایط، عدم تشکیل دولت پیامدهای خطرناکی خواهد داشت که مسلماً هیچ کس نمی خواهد کشور به این نقطه برسد.

منابع مذکور تأکید کردند که حزب الله قصد میانجی گری میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف را ندارد؛ اما درصدد است از روابط خوب و مطلوبی که با میشل عون و جریان آزاد ملی دارد و نیز از ارتباط خوبی که میان نبیه بری رئیس مجلس لبنان و سعد حریری برقرار است، برای کاهش چالش ها در فرایند تشکیل دولت استفاده کند؛ البته راه چاره نهایی باید با توافق میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف حاصل گردد.

در این میان فراکسیون لبنان قوی در مجلس لبنان درباره وجود بعضی از اهداف و شاید برنامه هایی برای به بن بست کشاندن تحقیقات قضایی درباره انفجار مهیب بندر بیروت در آگوست گذشته یا منحرف کردن این تحقیقات از جهت اصلی آن و همچنین سهل انگاری در رسیدگی به پفراینده های فساد هشدار داد.

این فراکسیون در خلال نشست دوره ای خود با صدور بیانیه ای از نخست وزیر مکلف خواست از دامن زدن به شرایط بحرانی کشور خودداری کند و در جریان تشکیل دولت به مواضع رئیس جمهور که بر اساس قانون اساسی لبنان مطرح می گردد، پایبند باشد.

فراکسیون لبنان قوی تأکید کرد: هرچه سریع تر باید دولتی برای اجرای اصلاحات در لبنان تشکیل گردد تا بتوانیم از یاری های بین المللی برای خروج از این بحران بهره مند شویم.

+

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8189

به "لبنان، اقدام حزبالله برای تکمیل پرونده تشکیل دولت میان چالشها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، اقدام حزبالله برای تکمیل پرونده تشکیل دولت میان چالشها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید