شوخی تلخ دولت با واژه وام قرض الحسنه، وام یک میلیونی سود دارد؛ آن هم از جیب مردم!

به گزارش دوست بلاگ، دولت در ماجرای تبدیل وام با سود به وام قرض الحسنه تنها با کلمات بازی کرده است و با توجه به اظهارات رئیس جمهور در مورد پرداخت سود از طرف دولت، در نهایت هنوز سود این وام از جیب مردم پرداخت می شود.

شوخی تلخ دولت با واژه وام قرض الحسنه، وام یک میلیونی سود دارد؛ آن هم از جیب مردم!

گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران-رضا رضوی؛ اگر بخواهیم تعبیری روشن از رفتار دولت برای پرداخت وام یک میلیون تومانی جهت حمایت از مردم در این روزهای سخت بیماری کرونا به میان بیاوریم باید از تعبیر سخت شوخی تلخ استفاده کنیم.

اساساً کشورها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و موقعیت کشور ما ازلحاظ شرایط اقتصادی با دیگر کشورها کاملاً متفاوت است. این تفاوت در موضوع کرونا خودش را نشان داد. فارغ از تحریم ها و مسائل شبیه به این که شرایط سختی را در سال های گذشته به مردم تحمیل کرده است، بسیاری از کسب وکارها در پایان سال 98 روزهای تلخ و بسیار نابسامانی را تجربه کردند.

در برخی مشاغل ازجمله گردشگری تقریباً با توقف کامل فعالیت ها و نابودی تمام سرمایه گذاری سالانه این صنف روبرو شدیم. بسیاری از کارگاه های تولیدی که مقاصد فروشگاهی محصولات آن ها به عنوان مشاغل پرخطر تشخیص داده شده بود، به تعطیلی اجباری رفته و محصولات تولیدی آن ها به امید آن چند صباحی که فرصت فروش پیدا کنند روی دستشان ماند. تعطیل شدن مجموعه این کسب وکارها باعث شد تا عید بسیار سختی بر این قشر از مردم بگذرد و عملاً شاید بهتر است بگوییم فاصله گذاری اجتماعی هم باعث آبروداری برخی از آن ها شد تا جلوی میهمانانشان شرمسار نشوند.

دولت بالاخره دست حمایتش را گشود و از جیب خود مردم به خود آنها وام داد، اما تسهیلات با سود 12 درصد اگر نگوییم نمک به زخم مردم بود چیزی کم از آن نداشت.

البته با فشار رسانه ها و برخی از مراجع تقلید، دولت از موضع قبلی خود عقب نشینی کرد و مدعی شد این تسهیلات را به قرض الحسنه تبدیل کرده است اما نکته ای در صحبت های رئیس جمهور بود که خیلی ها از آن غافل شدند.

رئیس جمهور در جلسه اقتصادی دولت در 26 فروردین گفت: رقم 23 هزار میلیارد تومانی هم هست که قبلاً قرار بود با سود 12 درصدی در اختیار یارانه بگیران قرار بدهیم، امروز بخشی از زمان جلسه ما با این بحث گذشت که چگونه این تسهیلات یک میلیون تومانی را به یک وام قرض الحسنه تبدیل کنیم و آن بخش سودی را که بنا بود از حساب مردم پرداخت شود، دولت به عهده بگیرد .

تمام منابع موجودِ در اختیار دولت متعلق به ثروت های عمومی و به عبارت دیگر برای همه مردم است. دولت باید تعیین کند چرا تصمیم گرفته از پرداخت سود از جیب مستقیم مردم گذشت کرده و در اقدامی عجیب به نوعی از جیب دیگر همین مردم سود را برداشت نماید و نام این کار را تبدیل وام با سود به وام قرض الحسنه بگذارد؟

سؤال بزرگ ماجرا این است: پرداخت سود وام را که دولت برعهده گرفته عملاً این تسهیلات را به قرض الحسنه تبدیل نمی کند بلکه شکل آن را تغییر می دهد و به این ترتیب هنوز نظر مراجع عظام تقلید مبنی بر نادرست بودن این سود پابرجاست، پس چگونه رئیس جمهور مدعی شده این وام به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود؟

سؤال مهم دیگر این است که تمام منابع موجودِ در اختیار دولت متعلق به ثروت های عمومی و به عبارت دیگر برای همه مردم است. دولت باید تعیین کند چرا تصمیم گرفته از پرداخت سود از جیب مستقیم مردم گذشت کرده و در اقدامی عجیب به نوعی از جیب دیگر همین مردم سود را برداشت نماید و نام این کار را تبدیل وام با سود به وام قرض الحسنه بگذارد؟

4145

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4564

به "شوخی تلخ دولت با واژه وام قرض الحسنه، وام یک میلیونی سود دارد؛ آن هم از جیب مردم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوخی تلخ دولت با واژه وام قرض الحسنه، وام یک میلیونی سود دارد؛ آن هم از جیب مردم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید