سراج: موضوع عاشورا نجات انسان بوده است

به گزارش دوست بلاگ، چهل چراغ روز عاشور میزبان حسام الدین سراج بود. در این برنامه سراج دلیل دلبستگی خود به اشعار عمان سامانی، شاعر مطرح شعر آئینی را تشریح کرد.

سراج: موضوع عاشورا نجات انسان بوده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، محمدرضا شهیدی فرد در این برنامه با اشاره به این که اهالی موسیقی آثار فراوانی با نگاهی معرفتی به عاشورای حسینی ساخته اند، از چرایی دلبستگی حسام الدین سراج جهت اجرای سروده های عمان سامانی؛ شاعر مطرح شعر آئینی پرسید که سراج پاسخ داد: دوستانی که ذوق شعر دارند و اهل دل و اهل نظر هستند، عمان سامانی را یک جور دیگر دوست دارند. عمان یک شاعر ساده نیست و وقتی دیوان گنجینه اسرار را آغاز می نماید، با برائت استهلال وارد می گردد، یعنی مثل بعضی از عزیزان که خیلی صریح و شفاف روضه می خوانند و گاهی اهل دل تحملش را ندارند، عمان این گونه نیست و حس عجیبی دارد و وقتی وارد ماجرای حضرت سیدالشهدا(ع) و عاشورا می گردد، از جام لبریز عشق ماجرای عاشورا می گوید.

سراج با عنوان این که دیگر نظیر واقعه عاشورا اتفاق نیفتاده است، از خطبه های حضرت زینب(س) گفت و در حالی که به شدت متاثر شده بود، ادامه داد: برادر و فرزندان و تمام فامیل حضرت زینب(س) شهید شده بودند و او بعد از این ماجرا از زیبایی اتفاق می گوید. زیباتر از این نمی گردد. ما کجا این دیدگاه را در طول تاریخ داریم و قبل از این که این ها بگویند ما اصلا تجسمش را نداشتیم. چون وقتی کسانی که نزدیکانش کشته می گردد درصدد انتقام است اما این ها موضوع شان این نبوده است. موضوع عاشورا نجات انسان بوده است.

حسام الدین سراج در مورد یکی از آثار مطرح عاشورایی اش گفت: من قبل از این که کار وداع را انجام بدهم، سال ها با عمان مانوس بودم، چون می خواستم شعر انتخاب کنم و در حین انتخاب اشعار، عمان آتشم می زد و می نشستم گریه می کردم. شهیدی فرد با اشاره به اهمیت انتخاب اشعار آئینی دینی از حسام الدین سراج درباره انتخاب اشعارش پرسید که خواننده محفل عشق پاسخ داد: قبل از هر چیز باید مضمون شعر را به شکلی انتخاب کرد تا بتوان در راستای آن مضمون نهاده شد تا بتوان آن معنا را قدرت داد. یعنی اگر شاعر معنای در اوجی را گفته است، موسیقی را بالا ببریم یا جایی که آرامش خواسته است، موسیقی را آرام کنیم. گاهی بعضی از عزیزان این ها را معکوس اجرا می نمایند، یعنی دقیقا آن حس شاعر باطل می گردد.

میهمان موسیقیدان برنامه چهل چراغ با تاکید بر این که خواننده و اهل موسیقی باید بارها اشعار کلاسیک را خوانده و با آن ها مانوس گردد، درباره چنین فرآیند فرخنده ای شرح داد: بعضی اشعار سعدی را به دلیل این که شاعری طبع روان می خواهد، سهل و ممتنع می دانند. من معتقدم آهنگسازی هم طبع روان می خواهد، یعنی اگر دوستان آهنگساز به جای این که مدام دنبال این باشند که نت و فضای فوق العاده ای ایجاد نمایند، با شعر ارتباط برقرار نمایند مطمئن باشید بهترین ملودی متناسب با آن شعر را پیدا می نمایند.

محمدرضا شهیدی فرد با طرح پرسش در باب چگونگی ورود به خوانش آثار اعتقادی، از حسام الدین سراج درباره مقدمات رسیدن به چنین راستا متبرکی پرسید که میهمان برنامه چهل چراغ با اشاره به نینوای استاد حسین علیزاده پاسخ داد: من معتقدم هیچ وقت آدم ها نیستند که معانی عمیق و حماسی و ارزشمند را پیدا می نمایند. آن ها هستند که آدم ها را انتخاب می نمایند، به این صورت که عشق به امام حسین(ع) و عاشورا بدون هرگونه تحمیلی براساس درک خلوص مردان عاشورایی ایجاد می گردد که آدم را عاشق می نماید و کم کم در راستا نهاده شده و راه را پیدا می کنیم و قرار دریافت در راستا مسائل معنوی آدم ها را همراه خود می برد.

برنامه تلویزیونی چهل چراغ با اجرای محمدرضا شریفی فرد هر روز میهمان راهیان راستا عشق حسینی است و جدا از این گفت و گو، آیتم های مختلفی را مبنی بر همدلی شخصیت های فرهنگی هنری در برمی گیرد. چهل چراغ به تهیه نمایندگی مجتبی امینی هر روز در ساعت 19:30 از شبکه سوم سیما به روی آنتن می رود.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: تسنیم
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 552

به "سراج: موضوع عاشورا نجات انسان بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سراج: موضوع عاشورا نجات انسان بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید