ساخت دستبند هوشمندی که با عرق بدن کار می نماید

به گزارش دوست بلاگ، دانشمندان پیروز شدند با استفاده از عرق بدن انسان انرژی مورد احتیاج ردیاب های فیتنس را فراهم نمایند.

ساخت دستبند هوشمندی که با عرق بدن کار می نماید

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران از نیواطلس، این روزها بسیاری از افراد برای ثبت فرایند فعالیت فیزیکی و سلامت بدن خود از دستبندهای هوشمند یا ردیاب های فیتنس استفاده می نمایند. منبع تأمین انرژی این دستبندها، باتری های هستند که باید به صورت مرتب شارژ شوند. حال دانشمندان از کلتک پیروز به توسعه پوست الکترونیکی مجهز به سنسور شدند که انرژی آن توسط عرق بدن کاربر تأمین می گردد.

یکی از مسائل دستبندهای هوشمند، باتری آنهاست. بعضی از این دستبندها با باتری کار می نمایند که پایداری زیادی ندارد، بعضی دیگر از حرکات انسان انرژی مورد احتیاج خود را تأمین می نمایند و منبع انرژی نوعی از دستبندهای هوشمند نیز سلول های خورشیدی است. دانشمندان کلتک به دنبال پاسخی برای این پرسش بودند که آیا می توان از عرق بدن انسان انرژی مورد احتیاج دستبند هوشمند را تأمین کرد؟

عرق بدن انسان سرشار از لاکتات بوده که محصول معمول فرایند متابولیک (سوخت وساز) است. سلول های سوختی این پوست الکترونیک که از نانولوله های کربنی ساخته شده اند، قادر به جذب عرق بدن هستند. درون نانولوله های کربنی، کاتالیزوری از جنس پلاتینیوم و کبالت و یک آنزیم وجود دارد که لاکتات را تجزیه نموده و در شبکه ای مرکب نگه می دارند.

به گفته گروه تحقیقاتی کلتک، این سلول های سوخت زیستی می توانند جریانی از الکتریسته ثابت و مداوم را فراوری نمایند (مقدار فراوری برق چند میلی وات بر سانتی متر مربع است) و انرژی مورد احتیاج سنسورها برای اندازه گیری تپش قلب، دمای بدن و سطح قند خون و امکان دسترسی به رادیو بلوتوث را فراهم کند.

در بیشتر پوست های الکترونیکی بدون باتری از روش NFC یا ارتباط میدان نزدیک استفاده می گردد و تنها برای انتقال انرژی و بازخوانی داده ها در مسافت بسیار نزدیک کاربرد دارد. ارتباط بلوتوثی انرژی بیشتری احتیاج دارد اما اتصال قابل تعمیم آن برای اهداف پزشکی کاربرد بسیاری دارد. سلول های سوختی، سنسورها و سیم های سیستم ارتباطی پوست الکترونیک کلتک در یک پَچ لاستیکی منعطف جای گرفته که به صورت مستقیم روی پوست کاربر قرار می گیرد.

4021/

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4797

به "ساخت دستبند هوشمندی که با عرق بدن کار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستبند هوشمندی که با عرق بدن کار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید