خیار دریایی، عجیب ترین موجود آبزی را بیشتر بشناسید

به گزارش دوست بلاگ، خیارهای دریایی گروه بزرگی از آبزیان را تشکیل می دهند و از نظر رده بندی جزء خارپوستان هستند.

خیار دریایی، عجیب ترین موجود آبزی را بیشتر بشناسید

به گزارش خبرنگار، خیار دریایی گروه بزرگی از آبزیان را تشکیل می دهد و از نظر رده بندی جزء دسته خارپوستان است. محل زیست این جاندار بیشتر در کف دریا است و بدنی چرم مانند دارد و به علت مشابهت ظاهری اش با خیار به این نام شناخته می گردد.

طول خیار دریایی 20 تا 40 سانتیمتر و عرض آن 3 تا 6 سانتیمتر است و بدن لوله ای شکل آن در برش عرضی چهار گوش است، به طوری که خیارهای دریایی دارای بدنی دراز و بدون بازو هستند و در آب های معتدل و گرمسیری زندگی می نمایند.

خیار دریایی حیوانی لغزنده است و به آسانی روی گل سنگ ها و صخره ها می خزد و تکه های غذا را به وسیله مایع چسبنده ای که از دست هایش ترشح می گردد، جمع و مصرف می نماید.

بیشتر از 1400 نوع خیار دریایی شناسایی شدند که در سه خانواده مهم دسته بندی می شوند و نقش مهمی را در زیست بوم به علت بازیافت مواد مغذی و تجزیه مود غذایی دارند.

این جاندار بیشتر در کشور های جنوب شرقی آسیا از جمله شرق چین، تایوان، تایلند، اندونزی، فیلیپین و کره وجود دارد و در میان این کشورها، چین بزرگترین فراوری نماینده، مصرف نماینده و واردنماینده خیار دریایی است و این جانور از نظر غذایی در چین و برخی کشور های عربی مصرف می گردد.

خیار دریایی از قدیم در شرق آسیا برای درمان های سنتی مورد استفاده قرار می گرفت و در حال حاضر هم به واسطه اثرات ضد سرطانی، ضد انعقاد، ضد فشار خون و التهاب و به علت داشتن خاصیت های آنتی اکسیدانی و بهبود زخم مورد استفاده قرار می گیرد.

خیار دریایی خلیج فارس دارای مشخصات عمومی است که بین 30 تا 40 سانتیمتر طول و بین 200 تا 300 کیلوگرم وزن دارد. خیار دریایی می تواند در طول عمر سه ساله خود حدود 60 میلیون عدد تخم بگذارد.

خیار دریایی خلیج فارس جزء جانوران آبی این دریا است و بر اساس تحقیقات یک هیئت دانمارکی تا به امروز 17 گونه از این موجود دریایی شناخته شده اند که در ادامه این گزارش به معرفی سه گونه از آن ها می پردازیم.

خیار دریایی هولوتوریا، هالودئیما و پروتانکیرا

خیار دریایی هولوتوریا در آب های بندرعباس و خیار دریایی هالودئیما که در بخش های صخره ای آب های جنوب مشاهده شده اند و بعلاوه خیار دریایی پروتانکیرا که هم در آب های بندرعباس و هم در آب های بوشهر گزارش شده است. زیستگاه اصلی این نوع خیار دریایی کشور فیلییپین است.

چندسالی است که به علت سود مالی و مصارف دارویی پرورش خیار دریایی در دریای عمان و سواحل استان سیستان و بلوچستان با همکاری متخصصان چینی شروع شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11161

به "خیار دریایی، عجیب ترین موجود آبزی را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیار دریایی، عجیب ترین موجود آبزی را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید