خبرنگاران کرونا و هشدارها نسبت به وقوع فاجعه انسانی در افغانستان

به گزارش دوست بلاگ، کابل - خبرنگاران - شکسته شدن قرنطینه، بی توجهی مردم و افزایش مرگ ومیر مشکوک بیرون از بیمارستان ها در افغانستان، هشدار مقامات دولتی این کشور و نهادهای بین المللی را از وقوع فاجعه انسانی ناشی از ویروس کرونا به صدا درآورده است.

خبرنگاران کرونا و هشدارها نسبت به وقوع فاجعه انسانی در افغانستان

به گزارش خبرنگاران، صفحات اجتماعی و فضای مجازی افغانستان این روزها مملو از تصاویری افرادی شده که وابستگان آنها از مرگ این افراد، ناشی از ویروس کرونا خبر می دهند که فرمانده پلیس استان قندوز و رئیس توقیف خانه های پلیس کابل از این جمله است.

کمیته بین المللی نجات (IRC) نیز در گزارشی از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان به دلیل انتشار ویروس کرونادر این کشور هشدار داده است.

در این گزارش گفته شده که جنگ و تاثیرات مالی ویروس کرونا، حدود 11 میلیون افغانستانی را با ناامنی شدیدغذایی در این کشور روبرو نموده است.

این نهاد اعلام نموده که چهار دهه جنگ، سیستم مراقبت های بهداشتی افغانستان را ویران نموده و باعث شده بیش از پنج میلیون شهروند افغانستان، به ویژه زنان و بچه ها، در ترس سوء استفاده، بی توجهی، درگیری، استثمار و خشونت زندگی نمایند و شیوع ویروس کرونا نیز شرایط رقت بار گذشته را در بدترین حالت قرار داده است.

کمیته بین المللی نجات ابراز نگرانی نموده که ویروس کرونا در افغانستان برای مدت طولانی باقی خواهد ماند، اما هنوز هم فرصتی برای نجات مردم وجود دارد.

این کمیته هشدار داده که این ویروس به سرعت در حال انتشار در سراسر افغانستان است و از کشورهای دنیا و سازمان های بین المللی خواسته که برای افزایش ظرفیت تست گیری کووید-19 به افغانستان یاری نمایند و پشتیبانی مستقیم از سازمان های امدادرسان در خط نخست مبارزه با کووید-19 از جمله آی آر سی را افزایش دهند.

امرالله صالح معاون رئیس جمهوری افغانستان نیز در پیغام ویدئویی از مردم این کشور خواست که بین مرگ و محدویت های موقت یکی را انتخاب نمایند و از اوج گیری بیماری کرونا در دو ماه آینده هشدار داد.

صالح اضافه کرد: پیشبینی ها و تخمین های علمی در داخل این کشور و کشورهای بیرونی راجع به افغانستان نشان می دهد که در طی دوماه آینده ما شاهد گسترش سرسام آور این ویروس مهلک خواهد بودیم.

معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان همچنان از شهروندان این کشور خواست که توصیه های علمی به ویژه رعایت کردن فاصله اجتماعی را جدی گرفته و از تجمعات غیرضروری خودداری نمایند.

وی تاکید نمود که محتمل است شرایط کرونایی افغانستان تا انتها سال جاری به حالت عادی برگردد و کوشش ها جریان دارد تا در همکاری با مردم واقعات و تلفات در شش ماه آینده کاهش یابد.

در چنین شرایطی کشورهای منطقه و دنیا افغانستان را فراموش ننموده و پس از تحویل 11 تن محموله تجهیزات پزشکی مقابله با ویروس کرونا از طرف جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته سفارت روسیه در کابل نیز محموله تجهیزات پزشکی از جمله پنج هزار کیت تشخیصی ویروس کرونا را به وزارت بهداشت افغانستان تحویل داد.

براساس گزارش وزارت بهداشت افغانستان تا به امروز 16 هزارو 509 نفر به این ویروس مبتلا و از این تعداد 270 تن جان باخته و یکهزارو 450 تن دیگر هم بهبود یافته اند.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5502

به "خبرنگاران کرونا و هشدارها نسبت به وقوع فاجعه انسانی در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و هشدارها نسبت به وقوع فاجعه انسانی در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید