خبرنگاران حاشیه نشینی و تاثیر عملکرد دفاتر تسهیلگری بر بهبود شرایط مردم

به گزارش دوست بلاگ، شیراز- خبرنگاران- سکونتگاه های غیررسمی پدیده ای ناشی از گسترش شهرها و بازتابی از عدم توزیع مناسب امکانات شهری اند. زمانی که شهر نتواند نیازهای بخشی از جمعیت خود را تامین کند، آن ها را به حاشیه می راند. دفاتر تسهیلگری در هفت منطقه حاشیه ای شیراز برای بهبود شرایط افراد ساکن در این مناطق کوشش می نمایند.

خبرنگاران حاشیه نشینی و تاثیر عملکرد دفاتر تسهیلگری بر بهبود شرایط مردم

آمارهای سال 95 حدود 11میلیون نفر را در زمره ساکنان محلات حاشیه نشین کشور نشان می داد و همین موضوع اهمیت توجه به محلات را بیش از پیش ساخت که در نتیجه آن، برای کاهش آسیب های اجتماعی دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی راه اندازی شد.

این دفاتر به منظور بهره مندی از توان و ظرفیت بخش خصوصی در رشد و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در 10 استان کشور شروع به کار کردند و شناسایی، آسیب شناسی و برنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی بر پایه داده های واقعی را در دستور کار قرار دادند.

در شیراز هفت دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در مناطق کوزه گری. شریف آباد و سهل آباد، شرغان و ترکان و مهرگان، سعدی، بافت قدیم، کشن و مهدی آباد در سال 1397 ایجاد شد.

دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن یا کشن، از سوی سمن جمعیت جوانان عشایر فارس اداره می گردد. در این دفتر گروهی متشکل از متخصصان مددکاری اجتماعی، علوم اجتماعی، مالی، شهرسازی و حقوقی به دنبال شناسایی و تحلیل مسائل مختلف در این مناطق و ارائه برنامه ها و اقدامات توسعه ای در محلات هدف هستند.

مدیر عامل دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن در جمع خبرنگاران اهداف دفاتر تسهیلگری را مشارکت همه جانبه و حداکثری جامعه محلی در تصمیم گیری، کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از گروه های آسیب پذیر و آسیب دیده، بهبود شرایط مالی خانواده، ترویج الگوی ایرانی اسلامی مصرف، کار و فعالیت، توانمندسازی جامعه محلی و تسهیل ارتباط بین مردم و ارگان های دولتی خواند.

مهران نامداری با بیان اینکه دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن در مهرماه سال 1397 شروع به کار کرد، اضافه نمود: این دفتر کار خود را با برداشت میدانی و کالبدی از محله شروع کرد و ضمن برگزاری جلسات متعدد با افراد و نهادهای محلی به منظور اعتمادسازی در محله، بعد از جمع آوری اطلاعات تمام شماری محله 15 موضوع اولویت دار را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: این دفتر با فعالیت یک مدیر و پنج کارشناس در حوزه های حقوقی، اجتماعی، مددکاری، شهرسازی و مالی برای بهبود شرایط محله در تمامی جوانب می کوشد.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد سازمان جوانان عشایر فارس اظهار کرد: افزون بر اقدامات معین شده برای دفاتر تسهیل گری این دفتر به ویژه با شیوع ویروس کرونا، به اجرای برنامه هایی خارج از توضیح وظایف محوله پرداخته است.

نامداری در این خصوص به توزیع بسته های بهداشتی با همکاری استانداری، توزیع بن معیشتی به افراد بی بضاعت در دو نوبت،توزیع بسته های بهداشتی در بین اتباع با همکاری اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی شیراز و توزیع سه عدد بسته معیشیتی به سه زن سرپرست خانوار که به علت کرونا همسر خود را از دست داده اند با همکاری مؤسسه مردم نهاد اندیشه زلال جوانان پارس اشاره نمود.

وی مهم ترین مسائل فعلی محله کشن شیراز را بیکاری جوانان، سطح پایین درامد خانواده ها، اعتیاد، مشکل تردد در وروردی و خروجی محله، نبود سرای محله، نبود امکانات فرهنگی، ورزشی، عریض نبودن خیابان اصلی محله، آسفالت نبودن خیابان اصلی محله و پایین بودن سرانه کاربری های هفت گانه بیان کرد.

این فعال اجتماعی از باور نادرست مردم درباره افراد ساکن در محلات حاشیه نشین گلایه کرد و بیان داشت: این محلات ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف از جمله تامین نیروی انسانی توانمند دارند و از همین رو لازم است دستگاه ها و نهادهای مرتبط بیشترین همکاری را با گروه های مردمی برای بهبود شرایط آنان صورت دهد.

به گفته مدیر دفتر تسهیلگری گلشن، مهمترین اقدامات و نتایج دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن در سال 99 در حوزه شهرسازی نبود سرای محله، رسیدگی به شرایط بهداشت، آسفالت تخریب شده معابر اصلی و آبگرفتگی معبر اصلی این منطقه بوده است که با پیگیری های اجرا شده به گنجاندن بودجه سرای محله در بودجه 1400شهرداری منطقه 4، تجهیز معابر اصلی به سطل های زباله، اجرای دو کیلومتر آسفالت معابر اصلی و یک کیلومتر لوله گذاری سطحی برای حل مشکل آبگرفتگی انجامیده است.

راحله مهکویی به اقدامات این مرکز در حوزه حقوقی اشاره و اظهار کرد: یکی از مسائل اهالی معین تکلیف مالکیت ساکنین محله گلشن با بنیاد مستضعفان بوده است که با پیگیری های بسیار به ثمر نشست. عدم صدور کارت آمایش برای اتباع، مسائل قضایی حقوقی و کیفری محله با تشکیل گروه های صلح و سازش و حقوقی، آشنایی اهالی با حقوق شهروندی و برگزاری کارگاه هایی در این زمینه، موضوع تامین امنیت با عضویت در شورای معتمدین پلیس محله و همکاری با کانون وکلای دادگستری به منظور ارائه مشاوره به صورت روزانه از اقدامات این دفتر بوده است.

وی در زمینه اجتماعی موضوع شناسایی و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل را از اقدامات مهم این دفتر تسهیلگری خواند و در ادامه به بهبود شرایط خشونت و پرخاشگری با همکاری سازمان بهزیستی به وسیله ارائه مشاوره به مددجویان دارای مشکل اعصاب و روان اشاره نمود.

مهکویی با بیان اینکه طرح اتصال دوره های آموزشی فنی و حرفه ای به بازار منجر به اشتغال اهالی به ویژه زنان سرپرست خانوار شده است، گفت: افزون بر این 11 تن از بانوان محله هم اکنون به وسیله میناکاری قادر به تامین معیشت خود هستند.

منطقه حاشیه نشین کشن شیراز 20هزار نفر جمعیت دارد که از دو بافت قومی و محلی تشکیل شده است و زمانی دروازه ورودی شیراز از سمت جنوب کشور بوده است.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9237

به "خبرنگاران حاشیه نشینی و تاثیر عملکرد دفاتر تسهیلگری بر بهبود شرایط مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حاشیه نشینی و تاثیر عملکرد دفاتر تسهیلگری بر بهبود شرایط مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید