جدال مصطفی کاظمی و گردان های حزب الله به کجا می رسد؟

به گزارش دوست بلاگ، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، با اتکا به دو نهاد پرنفوذ امنیتی در پی محدود کردن فعالیت های گردان های حزب الله عراق است.

جدال مصطفی کاظمی و گردان های حزب الله به کجا می رسد؟

به گزارش خبرنگاران، در چند روز گذشته، عراق روز های پرالتهابی را پشت سر گذاشت. پنج شنبه شب هفته گذشته نیرو های وابسته به سازمان مبارزه با تروریسم عراق در اقدامی غافلگیرانه به یکی از مقر های گردان های حزب الله عراق در جنوب بغداد یورش برده و تعدادی از اعضای این گروه را بازداشت کردند. این اقدام نزدیک بود آرامش شکننده بغداد را از بین ببرد.

بعد از اعلام بازداشت اعضای حزب الله، تعدادی از طرفداران این گروه با سلاح های خود به سمت مقر سازمان مبارزه با تروریسم واقع در منطقه سبز بغداد، که تحت حفاظت امنیتی شدیدی است، حرکت کردند. نزدیک بود میان دو نهاد رسمی عراق درگیری ایجاد گردد. اما تحرکات پشت پرده سران سیاسی مانع از خروج اوضاع از کنترل شد. در نتیجه، آرامش به بغداد بازگشت. در فضای مجازی اما، جنگ لفظی میان طرفداران حزب الله و طرفداران نخست وزیر به اوج رسید. به نحوی که ابو علی العسکری، مسئول امنیتی گردان های حزب الله، طی بیانیه ای که در توئیتر منتشر شد، به شدت از اقدام کاظمی در بازداشت اعضای این گروه انتقاد کرد و حتی به نخست وزیر توهین کرد. العسکری، کاظمی را مسخ شده و دست نشانده آمریکا توصیف کرد و گفت که غیور مردان حشدالشعبی پوتین خود را روی چهره زشت کاظمی گذاشتند.

درباره نهاد بازداشت کننده و هویت بازداشت شدگان گمانه های زیادی مطرح شد. بعضی محافل رسانه ای نزدیک به گروه های حشدالشعبی، اعلام کردند که نیرو های مبارزه با تروریسم به همراه نیرو های آمریکایی اقدام به بازداشت اعضای حزب الله کردند. همچنین، ادعا شد که در میان اعضای بازداشت شده یک نفر ایرانی وجود دارد.

از سوی دیگر، منابع رسانه ای نزدیک به نخست وزیر، ضمن تکذیب دست داشتن نیرو های آمریکایی در بازداشت اعضای حزب الله، تاکید نمودند که همه بازداشت شدگان عراقی هستند و همه آن ها در یکی از بازداشتگاه های حشدالشعبی حضور دارند و زیر نظر نیرو های مبارزه با تروریسم تحت بازپرسی هستند. این در حالی است که بعضی رسانه های نزدیک به حزب الله، در ابتدا گفته بودند که بازداشتی ها اندکی بعد از دستگیری آزاد شده اند. اما دولت عراق تاکید نمود که بازداشتی ها، آزاد نشده اند. در جدیدترین خبر در این خصوص، روز دوشنبه، محمود الربیعی، سخنگوی دفتر سیاسی گروه عصائب اهل الحق، در توئیتی از آزادی بازداشت شدگان اطلاع داد. وی نوشت: به برادران و طرفداران الحشد الشعبی و مقاومت مژده می دهیم که همه نیرو های تیپ 45 الحشد الشعبی که چند روز پیش دستگیر شده بودند، امروز بعد از ثابت شدن بطلان ادعا های مطرح شده در حق شان، بر اساسات اقدامات قانونی و قضایی آزاد شدند.

کاظمی در کنار عبدالوهاب الساعدی در جریان بازدید سازمان مبارزه با تروریسم

کاظمی و کوشش برای کنترل حشدالشعبی

فعلا اوضاع بغداد آرام شده و بازداشت شدگان حزب الله آزاد شده اند. اما بعضی ناظران بر این باور هستند که این واقعه، سرآغاز یک تحول جدیدی در بغداد است که احتمالا مراحل دیگری خواهد داشت. دولت کاظمی می گوید بازداشت اعضای حزب الله با هدف جلوگیری از حمله آن ها به مراکز نظامی و اماکن دیپلماتیک صورت گرفته است. بعضی محافل رسانه ای نزدیک به دولت ادعا نموده اند که در محل بازداشت اعضای حزب الله تعداد تجهیزات نظامی مانند راکت انداز پیدا شده است. ادعایی که از سوی طرفداران حزب الله رد شد. علاوه بر این، دولت کاظمی ادعا می نماید که مقابله با حزب الله در راستای بازگرداندن ابهت دولت و منحصر کردن سلاح در دست دولت بود.

در حال حاضر، پرسشی که ذهن بسیاری از ناظران را به خود مشغول نموده، این است که اگر حملات راکتی به اماکن دیپلماتیک یا نظامی ادامه پیدا کند، دولت کاظمی چه موضعی اتخاذ خواهد نمود؟ گذشته از این، آیا دولت کاظمی فقط با گردان های حزب الله مقابله خواهد نمود یا با سایر گروه های هم ردیف آن نیز برخورد مشابهی خواهد داشت؟ پاسخ این سوالات و ابهامات دیگر هنوز معلوم نیست. اما تحرکات کاظمی نشان می دهد که او برای پیشبرد برنامه های خود، از جمله مذاکره بدون دردسر با آمریکا در قالب مصاحبه های راهبردی بغداد و واشنگتن، مصمم است. این مذاکرات، به تازگی آغاز شده و هنوز به نتیجه واضحی نرسیده است. با این حال، گروه هایی مانند گردان های حزب الله، دولت کاظمی را برای خارج کردن نیرو های آمریکا به وسیله مذاکرات تحت فشار قرار داده اند. مقابله کاظمی با حزب الله، نشان داد که این فشار تاثیر چندانی بر وی نگذاشته است.

بیشتر بخوانید:

چرا نخست وزیر عراق اعضای گردان های حزب الله را بازداشت کرد؟

کاظمی دو سازمان قدرتمند امنیتی و اطلاعاتی -دستگاه مبارزه با تروریسم و سازمان اطلاعات عراق - را در کنار خود دارد. رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم، ژنرال مناقشه برانگیزی به نام عبدالوهاب الساعدی است که روابط وی با بعضی گروه های حشدالشعبی حسنه نیست. او توسط عادل عبدالمهدی برکنار شده بود، اما کاظمی او را دوباره سرکار آورد. سازمان اطلاعات عراق نیز تابع کاظمی است. او قبل از اینکه نخست وزیر گردد، رئیس این سازمان بود و بنابراین می توان حدس زد که در این سازمان نفوذ زیادی دارد.

اما علاوه بر این دو نهاد، کاظمی سعی می نماید روابط خود را با بعضی گروه های همسو در حشدالشعبی تقویت کند. به گفته بعضی منابع رسانه ای عراقی، کاظمی قبل از اقدام علیه حزب الله، با بعضی سران حشدالشعبی رایزنی نموده و این سران مخالفتی با وی ننموده اند. اگر این روایت درست باشد، کاظمی در حال استفاده از بعضی نیرو های حشدالشعبی برای تضعیف بخشی دیگر است. نگهداری بازداشت شدگان در مراکز حشدالشعبی نکته دیگری بود که نشان از کوشش کاظمی برای بسط سیطره خود بر این نیروی تاثیرگذار دارد. کاظمی، به عنوان فرمانده کل قوا، به طور رسمی فرمانده حشدالشعبی به شمار می رود. بنابراین، او احتمالا با استفاده از این موقعیت رسمی برای تحت کنترل درآوردن کامل حشدالشعبی استفاده خواهد نمود. امری که اگر اتفاق بیافتد، به معنای مقابله با هرگونه تحرکات بدون مجوز اعضای حشدالشعبی علیه بعضی اهداف خارجی در عراق خواهد بود.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: فرارو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5809

به "جدال مصطفی کاظمی و گردان های حزب الله به کجا می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال مصطفی کاظمی و گردان های حزب الله به کجا می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید