فراوری داروی رمدیسیویر در کشور در انتظار اعلام کمیته علمی کرونا

به گزارش دوست بلاگ، رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به فعالیت چند شرکت ایرانی برای فراوری واکسن کرونا همپای جهان، در عین حال از ممنوعیت صادرات ماسک سه لایه و همچنین توقف صادرات ماسک N95 اطلاع داد.

فراوری داروی رمدیسیویر در کشور در انتظار اعلام کمیته علمی کرونا

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه ساز در حاشیه هشتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی و نهمین همایش طلای سبز با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: سهم فراوری مواد اولیه و مکمل ها و اقلام وارداتی مان به شدت به نفع فراوری حرکت نموده است؛ به طوری که واردات مکمل های تغذیه ای و ورزشی از حدود 175 میلیون دلار در سال 1396 به 72 میلیون دلار کاهش یافته و برنامه ما این است که این عدد به کمتر از 30 میلیون دلار برسد و برای اقلامی باشد که مشابه فراوری داخل ندارد.

وی ادامه داد: با این فرایند حتما می توانیم فراوری را جدی تر دنبال کنیم. همچنین فراوری ما در حوزه مکمل ها از 24 میلیون بسته در سال 96 به 105 میلیون بسته در سال 1398 ارتقاء پیدا نموده که امیدواریم سال جاری آن را به 150 میلیون بسته ارتقاء دهیم که نشان دهنده تغییر سریع ما از واردات به سمت فراوری است.

علت تغییر مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره تغییر مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: در سیستم اداری تغییرات موضوعی مرسوم است. به ویژه در یک سازمان پرتردد و پر مساله ای مانند سازمان غذا و دارو. به هر حال ما یک مدیر جوان را با مدیری جوان تر جایگزین کردیم و حتما از آقای دکتر مهرعلیان هم در صندلی های دیگر استفاده خواهیم کرد تا از تجربیات شان بهتر بتوانیم استفاده کنیم.

ماجرای یک نامه

وی درباره نامه مدیر کل سابق به سندیکای مواد اولیه دارویی نیز گفت: سیاست اصلی ما حرکت از سمت داروی ساخته شده به فراوری داروهای ساخته شده است. همچنین اقدامی که اکنون انجام می دهیم این است که مواد اولیه دارویی را هم در داخل کشور فراوری کنیم. سیاست جدی ما حمایت از فراوری مواد اولیه در داخل کشور و فراوری مواد حدفاصل دارویی در کشور است تا بتوانیم حلقه های اقتصاد مقاومتی را با موفقیت ایجاد کنیم، این سیاست کلی ماست؛ زیرا ارزبری ما را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. اگر بتوانیم از داروی ساخته شده به مواد حدفاصل برسیم، ارزبری ما کمتر از یک بیستم می رسد؛ یعنی پنج درصد. علاوه بر این می توانیم ارزش صادرات را هم ایجاد کنیم. واقعا از شرکت های فراورینماینده مواد اولیه و مواد حدفاصل ساز به جد و به صورت ویژه حمایت می کنیم.

وی اضافه نمود: مکاتبه ای که به آن اشاره شد، دغدغه ای بود که ناشی از نگرانی از این موضوع بود که کمبودی ایجاد نشود که سندیکا هم پاسخ و قول داده که اجازه ندهد مسئله ای برای تامین دارو ایجاد شود. این هم موضوع جدیدی نیست. این حرف که این نامه در تغییر مدیرکل نقش داشته بی اساس است و فقط می توانم از اینکه چنین مسائلی را به هم ربط می دهند، ابراز تاسف کنم. همه ارکان سازمان غذا و دارو با هر سلیقه ای سیاست کلی سازمان را قبول دارند.

شانه ساز درباره فرایند تخصیص ارز نیز گفت: تخصیص ارز متوقف نشده است و با همه تنگنایی که بانک مرکزی داشته ارز را تخصیص می دهد. طبق 2.5 میلیاردی که دیده شده همان درصد را دریافت می کنیم.

فعالیت چند شرکت ایرانی برای فراوری واکسن کرونا

رئیس سازمان غذا و دارو درباره شرایط فراوری واکسن کرونا، گفت: ما داریم پا به پای جهان کار می کنیم و چند شرکت ما در زمینه واکسن کرونا در حال فعالیت هستند. ما هم به عنوان سازمانی که باید مجوز دهیم، این آمادگی را داریم که به محض ارائه مدارک و مستندات، رسیدگی نموده و در اسرع وقت مجوزها را صادر کنیم. هنوز هیچ کجا واکسن کرونا را نساخته است و سازمان بهداشت جهانی نیز از صرف زمان 12 ماه و 18 ماه برای ساخت آن صحبت می نماید.

وی ادامه داد: در مجموع ما هم گام به گام با جهان پیش می رویم. اگر چه همه اطلاعات را به شدت از هم مخفی می نمایند، اما در کشور ما هم شرکت های متعددی بر روی این موضوع کار می نمایند و واقعا من به توان داروسازی کشور اعتقاد استوار دارم که ما از بقیه جهان چیزی کم نداریم و می توانیم جزو کشورهای پیشرو باشیم.

صادرات ماسک سه لایه، ممنوع / توقف صادرات ماسک N95

شانه ساز درباره شرایط ماسک و بحث صادرات ماسک، اظهار کرد: صادرات ماسک سه لایه هیچ گاه آزاد نبوده است. زیرا ظرفیتمان در این حوزه متناسب با احتیاج کشور است و بیشتر از احتیاج کشور نیست، اجازه صادرات آن را ندادیم. صادرات ماسک N95 قبلا آزاد بود اما به دلیل شرایطی که اکنون پیش آمده متوقف شده است.

وی درباره بعضی اخبار مبنی بر جمع آوری ماسک های فیلتر دار، گفت: چنین چیزی مطرح نشده است. البته این مباحث از آنجایی که در حوزه تامین است، بیشتر به وزارت صمت بازمی شود.

فراوری داروی رمدیسیویر در کشور در انتظار اعلام کمیته علمی کرونا

وی درباره شرایط داروی رمدیسیویر نیز گفت: این دارو هنوز وارد پروتکل درمانی کشورها نشده است. فقط تایید شده که می تواند یکی از داروهای موثر باشد. ما هم در ایران سه الی چهار مورد از شرکت هایمان آمادگی برای فراوری آن را اعلام کردند و حتی می توانیم مواد اولیه آن را هم در کشور فراوری کنیم. منتظر هستیم تا زمانیکه کمیته علمی کرونا به ما درباره مجوزها اعلام نمایند. شرکت های ما پشت خط استارت آماده اند تا به محض اینکه تعداد و مجوز بیاید، فراوری را شروع کنیم.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5937

به "فراوری داروی رمدیسیویر در کشور در انتظار اعلام کمیته علمی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری داروی رمدیسیویر در کشور در انتظار اعلام کمیته علمی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید