آنالیز عملکرد اسپیس ایکس در سال 2020

به گزارش دوست بلاگ، در روزهای پایانی 2020 قرار داریم و اسپیس ایکس در این سال توانست به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کند و موفقیت های زیادی را تجربه کند. با این حال همه چیز سال جاری بر وفق مراد شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک نبود و اسپیس ایکس چندین شکست هم داشت.

آنالیز عملکرد اسپیس ایکس در سال 2020

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، در این مطلب می خواهیم نگاهی به فراز و نشیب های اسپیس ایکس در سال 2020 داشته باشیم.

اسپیس ایکس امسال توانست دست به اقدامات عظیمی بزند و پس از انجام یک ماموریت دمو برای ارسال فضانوردان ناسا به ایستگاه بین المللی فضایی (ISS)، توانست برای اولین بار با استفاده از کپسول کرو دراگون فضانوردان را با موفقیت روانه ISS کند. با وجود این موضوع، اسپیس ایکس شاهد ورود کمپانی های خصوصی بیشتری به صنعت هوافضا بود که هرکدام از آن ها تهدیدی برای سلطه آن در بازار محسوب می شوند.

شروع 2020 برای اسپیس ایکس

سال 2020 برای اسپیس ایکس با بازگشت کپسول دراگون به زمین در 17 دی ماه (7 ژانویه) شروع شد. این کپسول یک ماه پس از پرتاب و اتمام ماموریت CRS-19 در کالیفرنیا روی آب فرود آمد و پرسنل این کمپانی کپسول را به همراه تجهیزات آن بازیابی کردند. در ماه مارس ماموریت CRS-20 انجام شد.

CRS-20 بیستمین باری بود که وسایل نقلیه اسپیس ایکس یک محموله را در اختیار ISS قرار داد و بدون هیچ مسئله ای به زمین بازگشت. شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک توانسته در مجموع با این 20 ماموریت، بیش از 42 تن محموله روانه ایستگاه فضایی بین المللی کند و 33.5 تن محموله وارد زمین کند.

در آوریل 2020 اسپیس ایکس طبق قرارداد اصلی خود با ناسا، آخرین محموله این سازمان فضایی را روانه ISS کرد و همچنین نسل اول کپسول حمل بار دراگون آخرین پرواز خود را انجام داد. از آن موقع کپسول دراگون 2 به عنوان نسخه ای ارتقایافته جایگزین آن شده است.

در این سال این کمپانی آمریکایی شیوه بازیابی پرتابگرهای خود را هم بهبود داد. در ماه ژوئیه، پرسنل این شرکت توانستند هر دو نیمه دماغه مخروطی شکل راکت را با استفاده از یک توری عظیم در یک کشتی بازیابی نمایند. این تکنیک را اخیرا شرکت راکت لب در سیستم بازیابی راکت الکترون به نمایش گذاشته است. این نیمه های دماغه مخروطی شکل در مجموع ارزشی نزدیک به 6 میلیون دلار دارند و بازیابی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارسال آزمایشی فضانوردان ناسا به ISS

پیش از اینکه اسپیس ایکس بتواند بطور رسمی نسل اول کپسول حمل بار دراگون را کنار بگذارد و به سراغ دراگون 2 برود، باید از امنیت و همچنین کارایی آن اطمینان حاصل می کرد. به همین دلیل این کمپانی در اواسط ژانویه سیستم فرار کپسول کرو دراگون را به نمایش گذاشت. برای این آزمایش، کپسول به همراه راکت فالکون 9 پرتاب شد و تنها پس از 90 ثانیه، سیگنال های جداسازی فعال شدند و این کپسول به اجبار از سایر بخش های راکت جدا شد.

این کپسول با سرعت 643 کیلومتر بر ساعت از راکت دور شد و سپس با باز کردن چترهای نجات خود، بدون هیچ مسئله ای در اقیانوس اطلس فرود آمد و بازیابی شد.

چالش بعدی این شرکت مربوط به ماه ژوئن می گردد، زمانی که باید ماموریت DEMO-2 انجام می شد و برای اولین بار اسپیس ایکس انسان ها را روانه ISS می کرد. این ماموریت با موفقیت انجام شد و تقریبا پس از یک دهه و انتها عمر شاتل ها در سال 2011، دو فضانورد ناسا به نام ها باب بنهکن و داگلاس هارلی روانه ISS شدند.

مدیر ناسا، جیم برایدنستاین در ماه ژوئن در بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت:

امروز عصر جدیدی در پرواز های فضایی بشر شروع می گردد چرا که ما بار دیگر فضانوردان آمریکایی را از طریق راکت های آمریکایی از خاک آمریکا روانه ایستگاه فضایی بین المللی کردیم. از باب بنهکن، داگ هارلی، تیم های اسپیس ایکس و ناسا برای چنین دستاورد عظیمی برای ایالات متحده آمریکا تشکر می کنم و به آن ها تبریک می گویم.

پرتاب این سیستم فضایی تجاری طراحی شده برای انسان ها، نمایشی خارق العاده از فزونی آمریکا است و یک قدم مهم در جهت ما برای گسترش اکتشافات انسان در ماه و مریخ محسوب می گردد.

19 ساعت پس از پرتاب فضانوردان از طریق راکت فالکون 9، کپسول آن ها به ISS متصل شد و آن ها به مدت یکماه ساکن ایستگاه فضایی بین المللی بودند. پس از این دوران، آن ها سوار بر کپسول کرو دراگون، از ISS جدا شدند و درون اقیانوس فرود آمدند.

اولین ماموریت عملیاتی اسپیس ایکس

نزدیک به دو دهه از شروع فعالیت شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک می گذرد و در این مدت این کمپانی طراحی و همچنین نحوه ساخت راکت های خود را بهبود داده و اصلاح نموده. تمام این کوشش ها در نوامبر 2020 به بار نشست و ناسا رسما کرو دراگون شامل راکت فالکون 9 و کپسول را برای اولین ماموریت تجاری آن تایید کرد.

برایدنستاین در این زمینه گفته بود:

برای من باعث افتخار است که بگویم در حال بازگشت به پروازهای فضایی منظم از طریق راکت و فضاپیمای آمریکایی و از خاک آمریکا هستیم. این تاییدیه یک دستاورد فوق العاده برای ناسا و اسپیس ایکس است و پیشرفتی که می توانیم با همکاری با بخش خصوصی داشته باشیم را نشان می دهد.

این تاییدیه از اهمیت بالایی برخوردار بود، اما کمتر یک هفته پس از صدور آن، ماموریت CREW-1 با موفقیت از مرکز فضایی کندی در فلوریدا روانه ISS شد. در این ماموریت 3 فضانورد ناسا و یک فضانورد سازمان فضایی ژاپن حضور داشتند و در تاریخ 26 آبان (16 نوامبر) به ایستگاه فضایی بین المللی رسیدند و 6 ماه در آن زندگی می نمایند.

CREW-1 علاوه بر اینکه اولین ماموریت رسمی اسپیس ایکس برای ارسال فضانوردان به ISS بود، میزبان یک فضانورد سیاهپوست به نام ویکتور جی. گلوور هم بود که تبدیل به اولین فضانورد سیاهپوستی می گردد که به مدت 6 ماه در ISS زندگی می نماید. در 22 سالی که ایستگاه فضایی بین المللی در اطراف زمین در حال چرخش است، فضانوردان سیاهپوست تنها چند روز در آن زندگی نموده اند.

قراردادهای نظامی

ماموریت CREW-1 تازه شروع کار است و اسپیس ایکس می خواهد دو ماموریت مشابه دیگر در سال 2021 و همچنین 2022 انجام دهد. علاوه بر این، کمپانی تحت مدیریت ایلان ماسک تنها با ناسا کار نمی نماید و در ماه آگوست نیروی فضایی و فرماندهی موشکی ایالات متحده آمریکا (SMC) از قرارداد پنج ساله با اسپیس ایکس و ULA اطلاع داد که هدف از آن، ارسال ماهواره های جاسوسی به مدار زمین است.

این قرارداد تا سال 2024 ادامه دارد و اولین پرتاب آن به ارزش 316 میلیون دلار در سال 2022 انجام می گردد. در نوامبر امسال نیروی فضایی آمریکا طی یک قرارداد یکساله 29.5 میلیون دلار بودجه دیگر به اسپیس ایکس اختصاص داد تا پژوهش های اولیه و نظارتی روی ماموریت های فضایی با اهداف غیر از امنیت ملی انجام دهد.

یکی از مقامات نیروی هوایی آمریکا به نام دکتر ویلیام روپر در بیانیه ای در ماه آگوست اظهار داشت:

امروز اهمیت بالایی دارد و سال ها برنامه ریزی و کوشش استراتژیک نیروی هوایی، دفتر ملی شناسایی (NRO) و شرکای ما را به اوج می رساند. ما با حفظ رقابتی بودن بازار پرتاب راکت ها و همچنین ارائه خدمات به دولت و مشتریان تجاری، شرکت ها را به نوآوری در حوزه فضایی تشویق می کنیم. امروز دوران جدیدی شروع می گردد و در نهایت از موتورهای RD-180 روسیه گذر خواهیم کرد.

اسپیس ایکس به عنوان بخشی از قرارداد خود با نیروی فضایی آمریکا، نسل جدید ماهواره های GPS را هم روانه مدار می نماید. این ماهواره ها توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته می شوند. GPS III در مقایسه با ماهواره های کنونی تا 3 برابر دقت بالاتری دارد و همچنین قابلیت های ضد پارازیت آن ها هم تا 8 برابر بهبود داشته. در ضمن این ماهواره ها تا 15 سال در مدار باقی می مانند که 25 درصد بیشتر از نسل کنونی ماهواره های GPS است.

قراردادهای نظامی اسپیس ایکس تنها محدود به ایالات متحده آمریکا نمی گردد. در ماه ژوئیه، راکت فالکون 9 که فضانوردان ناسا، بنهکن و هارلی را روانه فضا نموده بود، ماهواره ارتباط امن ANASIS-II آژانس توسعه دفاعی کره جنوبی را روانه مدار زمین آهنگ یا ژئوسنکرون کرد.

در تاریخ 9 شهریور (30 آگوست)، راکت فالکون 9 ماهواره آرژانتینی SAOCOM 1B را از دماغه کاناورال فلوریدا روانه فضا کرد. در این پرتاب راکت در جهت جنوبی نهاده شد. برای اولین بار از سال 1969 شاهد چنین موضوعی بودیم چرا که بیشتر پرتاب ها از این مرکز به سمت شرق صورت گرفته بودند. اسپیس ایکس توانست به لطف قابلیت خودتخریبی راکت فالکون 9 یک معافیت ویژه از نیروی هوایی بگیرد و در این جهت حرکت کند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

2020 برای اینترنت ماهواره ای استارلینک هم سال خوبی بود و این کمپانی این سال را با پرتاب 60 ماهواره کوچک در اوایل ژانویه شروع کرد و تا به امروز 14 مجموعه از آن ها را روانه فضا نموده. در سایت رسمی اسپیس ایکس نوشته شده:

با عملکردی فراتر از اینترنت ماهواره ای سنتی و یک شبکه جهانی بدون محدودیت های زیرساخت های زمینی، استارلینک اینترنت پهن باند پرسرعت را در اختیار مناطقی قرار می دهد که به اینترنت قابل اعتماد دسترسی ندارند یا با هزینه بالایی ارائه می شوند.

از میان 1000 ماهواره ای که اسپیس ایکس می خواست تا انتها امسال میلادی در فضا داشته باشد، بیش از 950 عدد آن ها تا انتها نوامبر با موفقیت در فضا نهاده شده اند. این کمپانی می خواهد برای اینکه اینترنت ماهواره ای استارلینک به پتانسیل واقعی خود دست پیدا کند، بیش از 42 هزار ماهواره در فضا داشته باشد.

پرتاب ماهواره ها با موفقیت انجام شد و این کمپانی آزمایش عمومی اینترنت استارلینک را شروع کرد. در حالی که استارلینک به عنوان جایگزینی برای اینترنت گران قیمت وارد بازار شده، هزینه اشتراک ماهانه آن برابر 99 دلار است، در ضمن باید برای آن تجهیزات به ارزش 499 دلار هم تهیه کرد. آزمایش این سرویس به زودی در کانادا شروع می گردد و به صورت رسمی در 2022 در اختیار کاربران قرار می گیرد.

برنامه استارلینک چندان بدون مشکل هم نبود و دردسرهای مخصوص به خود را برای شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک ایجاد کرد. مدت کوتاهی پس از شروع این برنامه، اخترشناسان به تاثیر آن ها روی تلکسوپ ها اشاره کردند و اینکه می توانند در کارهای علمی اختلال ایجاد نمایند. صدها دانشمند به پرتاب این ماهواره ها اعتراض کردند و البته اسپیس ایکس در واکنش به آن ها تصمیم گرفت به ماهواره های خود آفتابگیر اضافه کند.

توسعه راکت استارشیپ در 2020

اسپیس ایکس برای همواره به کپسول های دراگون و راکت های فالکون وابسته نخواهد بود و هم اکنون شروع به توسعه سیستم پرتاب فضایی یکپارچه ای نموده که به راحتی مسافران، محموله ها و ماهواره ها را روانه فضا می نماید. این راکت فوق سنگین استارشیپ نام دارد که اولویت اصلی شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک محسوب می گردد و می تواند انسان ها را روانه مریخ کند. علاوه بر مریخ، می توان از آن برای ارسال محموله ها به مدار زمین و ماه هم بهره برد.

در شروع 2020 وضع برای نمونه های اولیه استارشیپ چندان مناسب نبود و یکی از پروتوتایپ های آن به نام SN4 طی آزمایش منفجر شد. در ماه آگوست نمونه بعدی به نام SN5 از انفجار جان سالم بدر برد و حتی توانست یک پرواز 150 متری هم انجام دهد.

جدیدترین کوشش برای استارشیپ، نمونه اولیه SN8 بود که در هنگام فرود منفجر شد و نتوانست عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. با وجود چنین شکستی، اسپیس ایکس به توسعه نمونه های دیگر ادامه می دهد و سال آینده میلادی شاهد آزمایش ها و پرتاب های بیشتری خواهیم بود.

جمع بندی

فرقی نمی نماید در آینده چه اتفاقی رخ می دهد چرا که عملکرد اسپیس ایکس در سال 2020 روی صنعت هوافضا تاثیر دائمی داشته. به عنوان مثال اتحادیه اروپا اظهار داشت برنامه های استقرار سیستم ناوبری ماهواره ای گالیلئو را بخاطر اسپیس ایکس و چین سه ماه جلو می اندازد و در سال 2024 نسل دوم آن را روانه فضا می نماید.

علاوه بر این موضوع، اتحادیه اروپا برای تحقیقات روی موشک های چندبار مصرف 1 میلیارد یورو سرمایه گذاری می نماید و همچنین به استارتاپ های اروپایی در این زمینه یاری خواهد نمود.

با توجه به پیشرفت های چشمگیر اسپیس ایکس و درآمد نزدیک به 2 میلیارد دلاری آن در سال 2019 و همچنین همکاری های بلندمدت با بخش های نظامی، دلیلی برای انتها حکمرانی این کمپانی در بازار در سال های پیش رو وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید این کمپانی در سال 2021 چه دستاوردهایی خواهد داشت و آیا می تواند دوباره صنعت هوافضا را تغییر دهد یا خیر.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8307

به "آنالیز عملکرد اسپیس ایکس در سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز عملکرد اسپیس ایکس در سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید