اندیشکده آتلانتیک: چین به ایران کمک میکند اما آمریکا دخالت و تحریم

به گزارش دوست بلاگ، یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی در زمینه روابط گرم ایران و چین نوشت، سیاست نگاه به شرق برای ایران موضوعی کم اهمیت نیست بلکه ضرورتی راهبردی است.

اندیشکده آتلانتیک: چین به ایران کمک میکند اما آمریکا دخالت و تحریم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک اندیشکده آمریکایی به تازگی در تحلیلی به ابعاد روابط راهبردی بین ایران و چین پرداخت و نوشت، چین برخلاف آمریکا دخالتی در امور ایران ندارد و در زیر فشار تحریمها به این کشور کمک میکند.

اندیکشده شورای آتلانتیک در تحلیلی در این زمینه نوشت، روابط دوجانبه ایران و چین بیش از یک دهه است که از اهمیت راهبردی برخوردار شده و به نظر میرسد ویروس همه گیر کرونا حتی آنرا تقویت کرده است. در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حاضر به لغو تحریم ها برای مبارزه با کرونا نشده، چینی ها در حال ارسال تجهیزات پزشکی به ایران هستند.

این اندیشکده با اشاره به روابط گذشته تهران و پکن با وجود تحریم های واشنگتن نوشت، چین در حالی یک دهه قبل به بزرگترین شریک تجاری ایران مبدل شد که تحریم های آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران همه جهان به خصوص اروپا را همراه خود کرده بود. این جهت با بازگشت تحریمهای آمریکا پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام سرعت بیشتری گرفته شده است. باوجود راهبرد فشار حداکثری واشنگتن، ارزش داد و ستد ایران با چین در سال 2019 نزدیک به 20 میلیارد دلار رسید. در نتیجه، سیاست نگاه به شرق موضوعی کم اهمیت برای ایران نیست بلکه ضرورتی راهبردی است.

بر اساس این گزارش، هنگامی که ایران در سالهای دور به هواپیما های جنگنده نیاز داشت، این پکن بود که جنگنده های اف-7 که نسخه چینی میگ-21 بود را در اختیار ایران قرار داد. وقتی بانکهای اروپایی تحت فشار تحریم های آمریکا نتوانستند خدمات مورد نیاز به ایران ارائه دهند، بازهم این بانکهای چینی بودند که وارد میدان شدند.

این اندیشکده آمریکایی نوشت، چین کماکان نفت ایران را خریداری می کند و این پول در بانک های چین است. چینیها نیز خدمات و محصولاتی را به ایران میدهند که آمریکاییها و اروپاییها به دلیل تحریمها قادر به انجام آن نیستند.

شورای آتلانتیک در انتها نوشت بسکمک در تهران همکاری با چین را بهترین گزینه می دانند چرا که از نظر آن ها پکن مانند کشورهای غربی به ویژه آمریکا در امور داخلی شان دخالت نمی کند.

.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4960

به "اندیشکده آتلانتیک: چین به ایران کمک میکند اما آمریکا دخالت و تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده آتلانتیک: چین به ایران کمک میکند اما آمریکا دخالت و تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید