استفاده 500 میلیون کاربر از خدمات کیوپیجهوش مصنوعی و سیستم اتوماسیون کاملا پیشرفته

به گزارش دوست بلاگ، منابع انسانی یا همان HR اصطلاحی است که در یک دهه اخیر جای خود را در میان شرکت های بزرگ ایران، بیش از گذشته باز نموده است. این اصطلاح که شاید هنوز هم در محیط کار کشورمان، به خوبی تعریف نشده است، در فضای کار خارجی، سال های متمادی است که نقش مهمی را ایفا می نماید. اهمیت منابع انسانی، موجب شکل گیری و نقش آفرینی استارتاپ های قدرتمندی در سطح دنیا شده است.

استفاده 500 میلیون کاربر از خدمات کیوپیجهوش مصنوعی و سیستم اتوماسیون کاملا پیشرفته

یک جوان ایرانی اما، معتقد است که بهترین برندهای استارتاپی جذب نیروی انسانی در جهان نیز، آنچنان که باید و شاید موثر عمل نمی نمایند؛ چرا که فرایند استخدام به وسیله این استارتاپ ها بسیار طولانی و زمان بر است. این جوان ایرانی هم بنیانگذار استارتاپ کیوپیج است.

نام او پویا لطفی است و استارتاپش قرار است موجب تحول در زمینه منابع انسانی، جذب و استخدام کارکنان متخصص باشد. پویا لطفی می گوید استفاده 500 میلیون کاربر جهانی از خدمات کیوپیج، چشم اندازی است که او و هم بنیانگذاران کیوپیج، برای خود ترسیم نموده اند. او به همراه آرام جعفری و فرهاد جعفری هم بنیانگذاران استارتاپ کیوپیج هستند. آنچه در این گزارش می خوانید گفت وگو با او درباره 2 استارتاپ کیوپیج و فوریج است.

ابتدا از خودتان بگویید و اینکه قبل از راه اندازی استارتاپ کیوپیج، چه فعالیتی داشتید؟

پویا لطفی، متولد سال 1363 هستم. در ایران، کارشناسی مدیریت و در فنلاند ارشد MBA خواندم. قبل از کیوپیج کارهای زیادی انجام دادم. اگر بخواهم از ابتدا بگویم، اولین کارم ویزیتوری بود، در فست فود و مشاور املاک هم کار کردم، مدتی نیز حسابدار و مدیر فروش بودم. پس از آن به مدت 6 سال در یکی از شرکت های بزرگ تکنولوژی LG Electronicsمدیریت کسب و کار بسیار موفقی را با همکارانم داشتم که تجربیات مفید پرباری برایم به همراه داشت.

بعد از آن مدیرعامل یکی از کسب وکارهای گروه انتخاب شدم که با برندهای اسنوا، دوو و تکنوگاز آن را می شناسند. تجربه شغلی دیگرم در تیم ریحون بود که به عنوان هم بنیانگذار در آنجا فعالیت می کردم. سپس به عنوان مدیر عامل و مدیر ارشد عملیات در بامیلو خدمت کردم. اردیبهشت ماه امسال هم، کار روی کیوپیج را به همراه 2نفر از دوستانم آرام جعفری و فرهاد جعفری شروع کردم. همواره بعد از نام بردن از فرهاد و آرام، این را هم می گویم که این 2نفر با هم نسبت فامیلی ندارند.

از ایده اولیه استارتاپ کیوپیج برای مان بگویید.

راستش ایده کیوپیج برآمده از دغدغه خود من بود. زمانی در یک شرکت، 500 نفر همکار داشتیم و گاهی احتیاج بود که مثلا 10 یا 20نفر را استخدام کنیم، از قضا مسئولیت این کار با من بود؛ مسئولیتی که واقعا سخت و عذاب آور بود. از حجم رزومه هایی که برایم ارسال می شد و فرایندی که برای جذب داشتیم، سردرگم می شدم. درگیری آن موقع من با مسئله جذب و استخدام نیرو، دغدغه ای شد برای حل مسئله ای که همه شرکت های بزرگ و کوچک با آن روبرو هستند.

مسئله ای که وقت بسیار زیادی از شما می گیرد و در نهایت بازدهی چندان مناسبی هم ندارد. از طرف دیگر این فرایند طولانی استخدام، فرد جویای کار را نیز آزار می دهد و گاهی حتی او را از فعالیت در یک شرکت که چه بسا خوب هم هست، منصرف می نماید. همین تجربه و دردی که از بابت این مشکل داشتم، تبدیل شد به یک دغدغه که برای آن راه چاره هایی را تعریف کردم و از درون آن کیوپیج ایجاد شد. البته باید بگویم این نوع از فعالیتی که ما در کیوپیج انجام می دهیم، ایده آن در جهان خیلی وجود نداشته است؛ چراکه همه پلتفرم هایی که در حال حاضر در جهان و در بخش منابع انسانی فعالیت می نمایند، یک قالب ثابت و غیرمنعطف دارند که هوش مصنوعی نیز هیچ یاریی در این میان نمی نماید.

به بیان دیگر تمام فرایندهای موجود برای استفاده از این پلتفرم ها به صورت دستی است. ما اما در کیوپیج به دنبال این هستیم که با یک سیستم اتوماسیون حرفه ای، زندگی فرد جویای کار، مدیران منابع انسانی و کارفرمایان را راحت تر کنیم. این امر جز با کوتاه کردن زمان استخدام و بهره دریافت از هوش مصنوعی واقعی امکان پذیر نیست.

تسهیل فرایند استخدام نیروی متخصص در شرکت های حوزه تکنولوژی، از اهداف اصلی کیوپیج است. آنچه که ما برای استارتاپ خودمان آرزو می کنیم این است که تا 10سال آینده، به حدود 400 تا 500 میلیون کاربر در سطح جهان ارائه خدمت کنیم. خیلی ایده ها داریم که در این 10سال باید اجرایی کنیم

چقدر سرمایه و چه مدت زمان برای راه اندازی استارتاپ کیوپیج صرف شد؟

سرمایه اولیه کیوپیج جدای از آورده شخصی خودم، مبلغ 500 میلیون تومان بود که یکی از هموطنان ایرانی ساکن کانادا روی کیوپیج سرمایه گذاری کردند. بخش دیگر سرمایه ما از یک وی سی بسیار بزرگ بین المللی جذب شده که یک عدد خوب و قابل توجه یک ونیم میلیون دلاری است. در خصوص مدت زمان راه اندازی استارتاپ مان نیز لازم به ذکر است، تحقیقات اولیه کیوپیج از اردیبهشت ماه امسال شروع و تا زمان راه اندازی نسخه اولیه آن در آذرماه، حدود 7ماه سپری شد. پلتفرمی که در حال حاضر از کیوپیج موجود است، نسخه اولیه آن است و در آینده ای نزدیک تغییرات بسیاری روی آن اعمال خواهد شد. فکر می کنم نسخه اصلی تا حدود یک سال آینده به بازار خواهد آمد که مطمئن هستم مشابه و رقیبی در جهان نخواهد داشت.

چرا پلتفرم کیوپیج انگلیسی است؟

ایران بازار جذابی دارد اما واقعیت این است که بازار جهانی و بین المللی برای ما جذابیت و جای کار بیشتری داشت. به همین سبب، پلتفرم کیوپیج به زبان انگلیسی طراحی شده است.

خدمات کیوپیج بیشتر برای کدام دسته از شرکت ها تعریف شده است؟

سرویس اصلی ما در حال حاضر برای شرکت هایی است که در زمینه تکنولوژی فعالیت می نمایند، برای اینکه در زمینه استخدام نیرو تکلیف شان با خودشان روشن است و تا حدود زیادی می دانند که از نیروی مورد استخدام چه کارکردی را توقع دارند. علاوه بر این در شرکت های حوزه تکنولوژی بیش از هر چیز توانایی های فردی و فنی برای آنها اهمیت دارد. همین امر باعث می گردد که فرایند جذب و استخدام فرد با دقت بیشتری انجام گردد، که این همان نکته قابل توجه و مدنظر ما در استارتاپ کیوپیج است.

تکنولوژی منابع انسانی چه یاریی به شرکت ها در راستای جذب نیروی متخصص کارآمد می نماید؟

بخشی در جهان وجود دارد به اسم تکنولوژی منابع انسانی یا همان HR Tech که در ایران خیلی روی آن کار نشده است. با وجود اینکه منابع انسانی همواره یک منبع مهم برای دولت یا بخش خصوصی بوده اما به کارگیری منابع انسانی مستعد به تازگی در کشور ما مطرح شده است. با این حال هم در ایران و هم در جهان به نقطه ای رسیده ایم که دسترسی به منابع انسانی خوب و مستعد به سادگی امکان پذیر نیست.

اکنون در جهان، یکی از اولین دغدغه های جدی استارتاپ ها، پیدا کردن آدم های درست و کارآمد برای همکاری است. اما چطور می توانیم این افراد را جذب کنیم؟

پیش از این در جهان و هم در ایران شاخص های استخدام یک فرد خیلی کیفی بوده است. به این شکل که کارفرما یا کارآفرین بیشتر به این نکته توجه داشته که آیا می تواند با آن فرد ارتباط روحی خوب برای همکاری پیدا کند یا خیر و یا اینکه آیا ذهنیت یکسانی برای طی کردن جهت همکاری دارند یا نه. اما مسئله به همین جا نیز انتها پیدا نمی نماید. کاری که تکنولوژی منابع انسانی انجام می دهد این است که چطور می تواند مسئله منابع انسانی را تسهیل کند.

یادگیری و توسعه فردی و اجتماعی افراد داخل شرکت، مدیریت عملکرد نیروها، گزینش افراد (اینکه چطور نیروها را وارد سیستم بکنیم البته نه به معنای سنتی آن)، دریافت بازخورد از سیستم و اینکه چطور ایرادات آن را اصلاح کنیم، و نیز هم جهت کردن استعدادهای داخل شرکت با اهداف، منافع و جهت شرکت از اهم مواردی است که تکنولوژی منابع انسانی در انجام درست آنها به یاری به شرکت ها می آید.

در جهت جذب و استخدام یک فرد چه مسائلی وجود دارد که کیوپیج برای برطرف آنها چاره اندیشی نموده است؟

اینکه ما چطور تصمیم به جذب یک نیرو می گیریم، دو حالت دارد؛ گاهی یک شرکت برنامه ریزی می نماید که برای مثال ظرف 3 تا 6ماه آینده، تعدادی نیرو استخدام کند. گاهی نیز برعکس این اتفاق می افتد به این شکل که در فرایند کار احتیاج به جذب و استخدام یک نیرو احساس می گردد. در هر صورت یکی از اولین مواردی که به آن احتیاج است، نوشتن توضیح شغل برای سمت مورد نظر است. از نوشتن همین توضیح شغل است که مشکل جذب نیروی کارآمد شروع می گردد. تصور کنید، شما تصمیم دارید 20 نیرو برای سمت های متفاوت جذب کنید.

این به معنای نوشتن20 توضیح شغل متفاوت و متناسب با هر سمت است. البته با در نظر دریافت این موضوع که ممکن است ارزش های شغلی یک سمت در طول زمان تغییر کند و این نمی تواند ثابت باشد. از سوی دیگر طبیعی است که برای 20 پیشنهاد شغلی عددی در حدود هزار رزومه ارسال گردد. این موضوع خود کار مصاحبه و انتخاب فرد شایسته را بسیار سخت می نماید. می بینیم که متاسفانه در این نوع از فرایند جذب مسائل زیادی وجود دارد، اما تمام مسائل به نوشتن توضیح شغلی و آنالیز رزومه ها ختم نمی گردد. استارتاپ ها برای جذب یک نیرو معمولا 3 الی 5 مرحله مصاحبه فنی و اخلاقی دارند.

یکی از مسائل جدی این نوع از استخدام این است که فرد متقاضی شغل نمی داند که در کجای جهت استخدام قرار گرفته است. مشکل دیگر این است که فرد متقاضی شاید در فرایند جذب جا بماند. به این ترتیب که متصدی جذب در میان حجم انبوه رزومه ها، تعدادی از افراد را فراموش کند و از قلم بیندازد. مشکل دیگر اینکه شرکت ممکن است، سمت جدیدی را برای کار تعریف نموده باشد که هیچ ایده و پیش زمینه ای از آن ندارد، با این شرایط چه کسی باید با فرد متقاضی مصاحبه استخدام را انجام دهد.

مشکل بعدی نیز این خواهد بود که فرد متقاضی شغل جدید را با چه شاخص و معیاری می خواهند ارزیابی نمایند در صورتی که معیار درستی برای ارزیابی فرد ندارند. در این فرایند هرچه جلوتر می رویم مسائل بیشتری پدید می آید تا در نهایت فرد استخدام گردد. اما زمانی که فرد استخدام می گردد مسائل شکل دیگری به خود می گیرند و این بار به نوعی دیگر باز ادامه خواهند داشت.

کاری که ما می کنیم این است که از قسمت توضیح شغل تا ورود فرد به شرکت را با سیستم اتوماسیون هوشمند انجام می دهیم. اتوماسیونی که ما از آن استفاده صحبت می کنیم، به ما یاری می نماید که دیگر توضیح شغل ننویسیم، کافی است عنوان شغل انتخاب گردد، سیستم به صورت اتوماتیک توضیح شغل را آماده می نماید. این سیستم همچنین در مصاحبه ها نیز یاری نماینده است، اگر کارفرما در مصاحبه توانایی لازم را نداشته باشد، سیستم به او یاری می نماید.

همچنین این سیستم با اعلا ن هایی که به فرد کارجو می دهد، او را از فرایند استخدامش آگاه می نماید. این اعلان ها همینطور برای کارفرما و ثبت نماینده آگهی استخدام نیز ارسال می گردد تا در جریان فرایند استخدام افراد باشند. به جرات می توانم بگویم سیستمی که ما طراحی نموده ایم، از نمونه های اصلی آن که در جهان پیشتاز هستند، بهتر عمل می نماید. کوشش ما در طراحی این محصول بر این بود که تمامی طرف های درگیر و استفاده نماینده اعم از کارفرما و افراد جویای کار، از این سیستم لذت ببرند و بهترین استفاده را داشته باشند.

محل راه اندازی و استقرار استارتاپ کیوپیج کجاست؟

محل اصلی استقرار کیوپیج، شهر تالین در کشور استونی است. اما در حال انتقال سرتیم شرکت به ونکوور کانادا هستیم. البته تعدادی از نیروها نیز در دفتر تهران فعالیت می نمایند.

مخاطبان ایرانی کیوپیج چطور می توانند از خدمات آن استفاده نمایند؟

کیوپیج به زبان انگلیسی است و زبان فارسی برای آن تعریف نشده است. از آنجایی که استارتاپ ما یک شرکت بین المللی است و دفتر آن خارج از ایران است، به دلیل مسائل مرتبط با تحریم، امکان نقل و انتقال پول و فروش خدمات به کاربر ایرانی وجود ندارد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که تا اطلاع بعدی، کاربر ایرانی از همین نسخه انگلیسی کیوپیج به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای استفاده کند. البته کوشش ما بر این است که نهایتا تا یک سال آینده نسخه فارسی کیوپیج را هم ارائه کنیم.

نحوه کسب درآمد استارتاپ کیوپیج به چه شکل است؟

حق عضویت شرکت ها برای استفاده از خدمات کیوپیج ماهانه 100 دلار است. البته برای شرکت های بزرگ با تعداد کارمندان بیش از 200 نفر خدمات دیگری در صورت تقاضای شرکت ارائه می گردد که طبیعتا باید مبلغ بیشتری برای حق عضویت خود پرداخت نمایند. اما حداقل حق عضویت همان 100 دلار برای یک ماه است. در پلتفرم کیوپیج افراد جویای کار برای استفاده از خدمات و پیدا کردن شغل مبلغی پرداخت نمی نمایند.

چالش های پیش روی استارتاپ کیوپیج چه مواردی است؟

پیدا کردن نیروی کار با استعداد و با تجربه که با تیم هماهنگ باشد برای خود ما به عنوان یک استارتاپ حوزه منابع انسانی نیز یک چالش اساسی محسوب می گردد. به خصوص جذب نیروی کاری حرفه ای در زمینه هوش مصنوعی بسیار سخت است. به جز این چالش خاص دیگری وجود ندارد چراکه چالش های کوچک در همه مشاغل و هر روز وجود دارند.

فکر می کنید چه زمانی اهداف ترسیم شده در چشم انداز کیوپیج محقق خواهد شد؟

برداشت من این است که رسالت و کار من در کیوپیج برای رسیدن به اهدافی که ترسیم کردم، زمانی بین 7 تا 10 سال احتیاج داشته باشد. آنچه که ما برای استارتاپ خودمان آرزو می کنیم این است که تا 10سال آینده، به حدود 400 تا 500 میلیون کاربر در سطح جهان ارائه خدمت کنیم. خیلی ایده ها داریم که در این 10سال باید اجرایی کنیم.

از رقبایتان بگویید. مزیت رقابتی شما نسبت به آنها چیست؟

در ایران یکی دو پلتفرم به تازگی ایجاد شده اند که در زمینه منابع انسانی فعالیت می نمایند اما نه با امکانات و دسترسی هایی که کیوپیج برای کاربران خود تعریف نموده است. نمی خواهم ارزش گذاری و مقایسه خوب یا بد بکنم اما نحوه کار ما با آنها کاملا متفاوت است. یکی از مزایای کیوپیج در مقایسه با رقبای اصلی خارجی اش نیز این است که کاربر مراحل جذب و استخدام را آنطور که خودش علاقه دارد، می تواند تعریف و معین کند، آنطور که دوست دارد آن را مدیریت کند و آنطور که می خواهد آن را ببیند، نه صرفا آنطور که سیستم به او اجازه می دهد.

یکی از نقاط ضعف پلتفرم های مشابه ما که حتی جهانی و شناخته شده هستند، این است که سیستم آنها منعطف نیست و دسترسی هایی که برای فرد ثبت نماینده آگهی در نظر گرفته شده بسیار محدود است. همچنین روی سیستم کیوپیج بخشی وجود دارد که کاربران می توانند با مراجعه به آن، خدمات و امکانات کیوپیج را با سایر پلتفرم های مشابه، ببینند و مقایسه نمایند.

تیم شما در کنار کیوپیج، استارتاپ دیگری به نام فوریج را راه اندازی نموده است. کمی از این استارتاپ بگویید.

بله، در ایامی که روی کیوپیج کار می کردیم، یک استارتاپ دیگر را هم در کنار آن و بیشتر برای سرگرمی خودمان راه اندازی کردیم. اسم این استارتاپ فوریج و فعالیت اصلی آن پیش بینی بازارهای بین المللی است. فوریج هم به زبان انگلیسی است. ما در فوریج پیش بینی بازار ایران را انجام نمی دهیم و تنها بازارهای بین المللی مدنظر ماست.

هوش مصنوعی و سیستم اتوماسیون کاملا پیشرفته

در ادامه این گفت وگو، هم بنیانگذاران کیوپیج و فوریج از فعالیت روی این دو استارتاپ و اهداف شان گفتند.

فرهاد جعفری، هم بنیانگذار کیوپیج و فوریج

من قبل از ورود به تیم کیوپیج روی 2استارتاپ کار کردم که البته در هر دو هم شکست خوردم. ناگفته نماند که این شکست ها تجربیات بسیار خوبی را برای من فراهم آورد که امروز در کیوپیج می توانم از آنها استفاده کنم. از آنجایی که آدم کمال گرایی هستم همواره دنبال چالش بودم، برای همین وقتی با پویا آشنا شدم و طرح کیوپیج را برایم عنوان کرد، به نظرم خیلی جذاب آمد. خوشبختانه از زمانی که وارد تیم شدم، این علاقه و وابستگی به کیوپیج روز به روز بیشتر شده است. در فضا و تیم استارتاپی کار کردن برای من خیلی هیجان انگیز و دلچسب است چون چیزهای بسیاری برای آموختن و یاددریافت وجود دارد که در بیرون از این فضا یافتنی نیست. ما در کیوپیج داریم از یک زاویه دید تازه به موضوع استخدام و منابع انسانی نگاه نموده ایم که امیدوار هستیم با یک نتیجه خوب نیز همراه باشد.

آرام جعفری، هم بنیانگذار کیوپیج و فوریج

ابتدا باید بگویم که من یاد دریافت را خیلی دوست دارم. کاری که ما در فوریج انجام می دهیم، یاری به آدم ها برای سرمایه گذاری درست اقتصادی است. ما آنها را هدایت می کنیم که کدام جهت برای سرمایه گذاری درست است و نتیجه می دهد. ما این کار را با استفاده واقعی از هوش مصنوعی و پیش بینی بازارهای اقتصادی بین المللی انجام می دهیم. فعلا نسخه اولیه فوریج راه اندازی شده و در حال کار روی آن هستیم.

اما در خصوص کیوپیج مزیت رقابتی ما نسبت به سایر پلتفرم های مشابه، استفاده از هوش مصنوعی و یک سیستم اتوماسیون کاملا پیشرفته است. هدف ما در کیوپیج جلوگیری از اتلاف زمان کاربران برای رسیدن به اهداف و مقاصدشان است. ما در استارتاپ کیوپیج می خواهیم تا حد ممکن فرآیندهای دستی از میان برداشته گردد و کار به صورت اتوماتیک و به وسیله سیستم انجام گردد.

یاشار ایمانلو، مدیر ارشد فنی

من تقریبا تمام دوره کاری ام را درگیر استارتاپ بوده ام که ماحصل آن همکاری با چند تیم استارتاپی بوده است. کاری که من در کیوپیج انجام می دهم، بیشتر معماری نرم افزار و معماری شبکه و توسعه زیرساخت های کیوپیج است. ما در کوشش هستیم تا نسخه اولیه را ارتقا دهیم و یک سیستم توسعه پذیر و مقیاس پذیر را اجرایی کنیم که بتواند در سطح بین الملل و با مقیاس های بین المللی فعالیت کند.

معراج

من قبل از ورود به تیم کیوپیج، تجربه کار دائم را نداشتم. چیزی که خیلی دنبالش بودم این بود که یک محصول نو بسازم؛ چیزی که آن را از صفر بالا بیاوریم. دنبال کار بودم که با استارتاپ کیوپیج آشنا شدم. چیزهای زیادی هم اینجا یاد گرفتم و خوشحالم از اینکه در کنار تیم کیوپیج هستم.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: مجله شنبه
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 2940

به "استفاده 500 میلیون کاربر از خدمات کیوپیجهوش مصنوعی و سیستم اتوماسیون کاملا پیشرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده 500 میلیون کاربر از خدمات کیوپیجهوش مصنوعی و سیستم اتوماسیون کاملا پیشرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید