استفاده از نوعی باکتری پروبیوتیک برای مهار سلول های سرطانی

به گزارش دوست بلاگ، نتایج یک مطالعه در خصوص تاثیر استفاده از پروبیوتیک لاکتوباسیل کازئی در محیط کشت سلول های سرطانی کولون نشان داد که این نوع پروبیوتیک می تواند تکثیر این نوع سلول سرطانی را مهار می نماید و باعث القای مرگ برنامه ریزی شده سلول (آپوپتوز) در آن ها گردد.

استفاده از نوعی باکتری پروبیوتیک برای مهار سلول های سرطانی

به گزارش خبرنگاران، پروبیوتیک ها مکمل های غذایی هستند که از میکروارگانیسم ها یا موجودات زنده میکروسکوپی تشکیل شده اند. این مکمل های غذایی می توانند در درمان بعضی بیماری ها مانند سندرم روده تحریک پذیر و تعدیل پاسخ ایمنی موثر باشند.

بعضی مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک ها می توانند با تاثیر بر آنزیم های گوارشی، مهار عوامل سرطان زا، سرکوب عوامل ایجادکننده جهش های ژنتیکی، نقش موثری در جهت مقابله با سرطان داشته باشند.

در سرطان هایی مثل سرطان روده عظیم ، ممکن است استفاده از پروبیوتیک بتواند به وسیله مهار باکتری های بیماری زا و همچنین با تحریک فراوری دفنسین، این سرطان را مهار کند. دفنسین ها؛ پروتئین های کوچکی هستند که به عنوان عضوی از سیستم ایمنی در نظر گرفته می شوند و می توانند بعضی از باکتری های بیماری زا را از بین ببرند.

باتوجه به این موارد پژوهشگران تاثیر استفاده از نوعی پروبیوتیک به نام لاکتوباسیل کازئی را در بیان ژن دفنسین در نوعی سلول سرطانی (HT29) آنالیز کردند.

این مطالعه در سال 1396 در مرکز تحقیقات ریزفناوری دارویی علوم پزشکی تبریز انجام شد. پژوهشگران برای انجام این تحقیق عصاره سلولی باکتری لاکتوباسیل کازئی را به محیط کشت نوعی سلول سرطانی اضافه کردند و پس از گذشت 24 ساعت آن ها را مورد آنالیز قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که باکتری لاکتوباسیلوس کازئی تکثیر این نوع سلول سرطانی را مهار می نماید و باعث القای مرگ برنامه ریزی شده سلول (آپوپتوز) در این سلول ها می گردد.

همچنین مشاهدات حاکی از این بود که باکتری های لاکتوباسیلوس کازئی می توانند سبب افزایش بیان ژن بتادفنسین در بازه زمانی 12 تا 24 ساعت در سلول های سرطانی گردد.

پژوهشگران این مطالعه معتقدند که از آن جایی که عصاره باکتری لاکتوباسیل می تواند باعث تحریک فراوری بتادفنسین گردد، می توان از عصاره این باکتری برای تحریک سلول های سرطانی به فراوری بتادفنسین، مهار عوامل بیماری زا و عدم تحریک سیگنالینگ سلولی و مبارزه با باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده کرد.

از نتایج این آزمایش می توان در آنالیز های آینده و شناخت راه های جدید برای مبارزه با سرطان استفاده کرد.

در انجام این تحقیق مینا یاوری و چنگیز احمدی زاده؛ پژوهشگران زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان مقایسه تاثیر کشت همجوار لاکتوباسیلوس کازئی و عصاره سلولی آن بر میزان بیان ژن بتادفنسین 2 انسانی در سلول های HT29 در فصل نامه افق دانش وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گناباد، منتشر شده است.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9735

به "استفاده از نوعی باکتری پروبیوتیک برای مهار سلول های سرطانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از نوعی باکتری پروبیوتیک برای مهار سلول های سرطانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید