از لغو بیمه قالی بافی 2000 همدانی تا تعطیلی 120 رفوگری

به گزارش دوست بلاگ، خبرنگاران/همدان رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با حضور در دفتر خبرگزاری خبرنگاران از لغو بیمه قالی بافی 2000 نفر در استان خبر داد و گفت: میزان صادرات در استان همدان از ابتدای سال 95 تا کنون یک میلیون و 700 دلار بوده است.

از لغو بیمه قالی بافی 2000 همدانی تا تعطیلی 120 رفوگری

احمد علی بابایی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره بیمه قالی بافان اظهار کرد: بیمه قالی بافان موضوع مهم و لازم الاجرایی برای این صنف بود و تشکل های فرش همیشه پیگیر استفاده از مزایای این بیمه بوده اند.

وی ادامه داد: در سال 76 بیمه قالی بافان توسط مجلس به تصویب رسید و قالی بافان توانستند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی بهره مند شوند.

علی بابایی به بیان عدم برنامه ریزی مناسب دولت در پرداخت حق بیمه ها براساس مکانیزم خاص و تعریف شده اشاره کرد و افزود: به علت اینکه احراز شرایط بیمه شوندگان و قالی بافان به درستی تعریف نشده بود، افراد زیادی برای تحت پوشش قرار دریافت این نوع بیمه خودشان را بافنده معرفی کردند.

وی این فرایند را مسبب ایجاد مسائل پیچیده ای برای شرکت فرش، تأمین اجتماعی و دولت دانست و گفت: با توجه به اینکه یارانه پرداختی دولت به حق بیمه های قالی بافی به ازای هر نفر 150 هزار تومان و پرداختی توسط بیمه شونده 50 هزار تومان است، دولت را با رقم کلانی در سطح کشور روبرو کرد.

وی بافندگان استان را حدود 50 هزار نفر گفت و افزود: از این تعداد، 19 هزار نفر تحت پوشش بیمه قالی بافی قرار دارند و بر همین اساس دولت در یک سال موظف است 32 و نیم میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی یارانه حق بیمه پرداخت کند.

رئیس اداره فرش استان همدان زمان توقف ثبت نام بیمه قالی بافی را از سال 93 گفت و یادآور شد: با توجه به اینکه اعتبار لازم برای این موضوع تأمین نشد بنابراین فرایند بیمه قالی بافی متوقف شد و طی بازرسی های مشترک با بیمه و تشکل صنفی که به صورت روزانه انجام می شود، درصدد شناسایی و لغو بیمه افرادی هستیم که بافنده نیستند اما تحت پوشش بیمه قالی بافی قرار گرفته اند.

وی از لغو بیمه قالی بافی 2 هزار نفر در سال گذشته خبر داد و افزود: بازرسان با مراجعه به تحت پوششان بیمه قالی بافی از شیوه انگ بافت نیز استفاده کرده و میزان پیشرفت بافت قالی آنان را به صورت دوره ای کنترل می کنند.

علی بابایی طیف مشاغل رفوگری، بافندگی، طراحی و نقشه کشی، پرداخت چی، چله کشی و رنگرزی را شامل بیمه قالی بافی گفت و گفت: در حال حاضر به علت رکود بازار فرش دستبافت، مشاغلی مانندی رنگرزی و رفوگری از بین رفته و به طور مثال 120 رفوگری موجود در استان همدان هم اکنون غیرفعال هستند.

وی با بیان اینکه در زمان رونق صادرات، رفوگران فرش های کهنه را جمع آوری و برای صادرات تجار مرمت می کردند، گفت: هم اکنون بازار صادرات با رکود روبرو است و رفوگران به جز تعداد اندکی که در برخی قالیشویی ها حضور دارند، غیرفعال هستند.

رئیس اداره فرش به تقاضای رفوگران همدان مبنی بر دریافت فرش های مشتریان خارجی، بدون پرداخت حق گمرکی و رفوگری و بازپس فرستادن آنها اشاره و اظهار کرد: با توجه به کسادی بازار صادرات فرش دستبافت، این فرآیند می تواند بازارکار خوبی برای مشاغل رفوگری ایجاد کند.

وی دغدغه های گمرک در مورد سوءاستفاده های احتمالی از این فرایند را گفت و افزود: ترخیص فرش های وارد شده برای این منظور نیاز به سپرده های کلان دارد و از آنجا که ارائه چنین سپرده هایی به گمرک، برای رفوگران امکان پذیر نیست، تشکل ها و شرکت ملی فرش ایران در زمینه ارائه تأییدیه بجای سپرده، با گمرک در حال مذاکره است.

علی بابایی اعمال تحریم ها و عدم حضور فرش دستبافت کشور در بازار جهانی و ثبت نشدن طرح های فرش ایرانی در سازمان بین المللی ثبت مالکیت فکری WIP را از جمله عوامل ربوده شدن گوی توسط دیگر کشورها دانست و گفت: کشورهایی مانند چین، بنگلادش، اندونزی، هند، پاکستان و فیلیپین با استفاده از نیروی کار ارزان، طرح فرش های ایرانی را بافتند و بازار جهانی را تسخیر کردند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر سازمان صنعت، معدن و تجارت به فکر ثبت نقشه ها و طرح های فرش دستبافت براساس مناطق جغرافیایی آنها افتاده است، گفت: خوشبختانه سه منطقه ملایر، کبودراهنگ و نهاوند استان همدان نیز به ثبت مالکیت فکری درآمدند.

رئیس اداره فرش با اشاره به شناخته شده بودن فرش ایرانی در کشور آمریکا گفت: در سال 88 میزان 16 درصد از فرش وارداتی به آمریکا از ایران اجرا شده و ویژگی های بافت فرش همدان شامل بافت ترکی، دوپویی، درشت بافتی، رنگرزی طبیعی، ضخیم بافت و گوشتی بودن، استقامت بالا، پرزبلندی، پاخوری فوق العاده، ارزانی و سرعت در بافت، طرح های مهربان کبودراهنگ و انجلاس، فرش همدان را آمریکایی پسند کرده است.

وی به ممنوعیت صادرات به آمریکا در سال 89 اشاره کرد و گفت: ظرفیت بازار آمریکا 200 میلیون دلار در سال بود که یک پنجم از صادرات فرش کل کشورمان را شامل می شد به طوریکه با حذف این بازار، بیشترین ضربه را فرش همدان خورد.

علی بابایی با بیان تغییر سلیقه بازار در روزگار پس از تحریم ها مطرح نمود: پسند زمینه های رنگی قرمز و تیره جای خود را به رنگ های روشن داده و ما باید دوباره در زمینه مطالعه بازار ورود کرده و با تحقیق و پژوهش، سلیقه های جدید بازار را احصاء کنیم تا بتوانیم به تولید بپردازیم.

وی براساس اطلاعات شرکت ملی فرش ایران بازار هدفگذاری شده برای سال 94 تا سرانجام سال 95 را 400 میلیون دلار گفت و افزود: میزان صادرات در استان همدان از ابتدای سال 95 تا کنون یک میلیون و 700 دلار بوده است.

وی لزوم پوست اندازی در ساختار فرش کشور را مطرح نمود و گفت: با نسخه های قدیم نمی توان سیستم جدید بازار را مدیریت کرد و باید تغییرات ساختاری در بخش مدیریت دولتی و بخش خصوصی فرش دستبافت صورت گیرد.

علی بابایی بازار فرش را محتاج افراد باسواد، پرانرژی، توانمند و آشنا به زبان بین الملل دانست و اظهار کرد: افرادی که می توانند با بازار جهانی ارتباط برقرار کنند و به معرفی تولیدات خود و جذب مخاطب بپردازند، برنده هستند.

وی فضای مجازی را فرصت مناسبی برای ارائه کالاهای تجاری به ویژه فرش دستبافت دانست و گفت: از طریق ارتباط با شبکه های جهانی می توان به راحتی بازاریابی، پذیرش سفارش، تولید و فروش را انجام داد و این فرآیند تسلط بر علم روز را می طلبد و با شیوه های قدیمی نمی توان در بازار کنونی جهان، رقابت کرد.

علی بابایی از فعالیت انجمن طراحان نقشه خبر داد و شرح داد: نزدیک به 150 طرح و نقشه قدیمی جمع آوری و تحویل این انجمن شده تا زمینه های رنگی و دیگر ویژگی ها را طبق سلیقه بازار تغییر داده و به تولیدکنندگان ارائه دهند.

وی طرح های فرش را محدود و تنوع نقشه های فرش را گسترده دانست و گفت: طرح ها شامل هندسی، اسلیمی، تاریخی و نقشه های استان شامل مهربان، حاج خانومی، لچک و ترنج، ماهی، انجلاس، تاج آباد، بوبوک آباد، طاهرلو، ازندریان حسین آباد، عشوند یا گلحیدر، جوزان، مالیچه، آصادوقی، ازندریان و چهارچنگ از جمله طرح های پرطرفدار استان همدان هستند.

وی کم و نامرغوبی و گران شدن مواد اولیه، آپارتمان نشینی و کم شدن فضای منازل را از جمله علل از بین رفتن بزرگ پارچه بافی فرش دستبافت دانست و ادامه داد: شیوه های چینش پشم و نحوه قیمت گذاری دستمزد بافنده نیز از دیگر عوامل موثر در کیفیت و مرغوبیت مواد اولیه تولید فرش است.

رئیس اداره فرش از فعالیت 8 شرکت تعاونی و 117 واحد پشتیبان در زمینه تولید فرش دستبافت خبر داد و گفت: هر واحد پشتیبان با در اختیار داشتن حداقل 20 بافنده می تواند تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند به طوریکه تا کنون 50 پشتیبان در استان تسهیلات کم بهره را دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه مزیت های فرش دستبافت ناشناخته مانده و لازم است از طریق رسانه ها بیان شود، گفت: نبود بسترهای صادراتی، نبود تبلیغات مناسب در زمینه فرش دستبافت، تنوع و ارزانی کفپوش ها، پرداخت یارانه ها، وجود ماهواره در روستاها و عدم ارائه تسهیلات از دیگر مسائل بازار فروش فرش دستبافت است.

وی درباره ایده های نو در زمینه بازار فرش دستبافت گفت: سیستم ما حساسیت لازم برای تولید فرش دستبافت را ندارد چرا که هر ایده نیازمند حمایت مالی برای اجراست؛ به طور مثال طرح پرداخت تسهیلات به خریداران فرش دستبافت ایده ای نو بود که به علت عدم مشارکت بانک ها محقق نشد.

علی بابایی با اشاره به 33 شغل مرتبط با صنعت فرش دستبافت، اظهار کرد: به واسطه رونق بازار فرش دستبافت، شغل های بسیاری ایجاد می شود.

وی استفاده از فرش دستبافت در مساجد و نمازخانه ها را به عنوان طرح دیگری در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق بخشی به فرش دستبافت مطرح نمود و افزود: با همکاری سازمان تبلیغات، اداره اوقاف، هیئت های امنای مساجد و سایر نهادهای مرتبط می توانیم بازار خوبی برای تولید و فروش فرش دستبافت در داخل کشور ایجاد کنیم.

وی دستگاه های متعدد دولتی مانند مرکز ملی فرش، هنرستان های آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی، فنی وحرفه ای، تأمین اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، شرکت سهامی فرش، اداره تعاون، صندوق مهرکارآفرین و آموزشگاه های آزاد را متولی در امور مربوط به فرش دستبافت دانست و تأکید کرد: این موضوع نشان دهنده ضعف سیستم مدیریتی است و باعث موازی کاری و اختلال در ارائه خدمات و فعالیت های حوزه فرش می شود.

علی بابایی با تأکید بر لزوم مدیریت واحد در زمینه فرش دستبافت، اظهار کرد: فرش دستبافت چه در بخش مدیریت های دولتی و چه در بخش های خصوصی دچار چالش و عدم هماهنگی است و تعریف واحدی برای فعالان این حوزه وجود ندارد.

وی تأکید کرد: دستگاه های متعددی متولی امور مرتبط با فرش دستبافت هستند و این موضوع چالش، عدم هماهنگی و موازی کاری در ارائه خدمت به فعالان این حوزه به وجود آورده است.

وی از تشکیل فراکسیون فرش و صنایع دستی در مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم با تشکیل این فراکسیون مسائل مربوط به فرش دستبافت به طور مستقیم مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره سابقه فعالیت دیرین شرکت سهامی فرش مطرح نمود: این شرکت قلب تپنده فرش دستبافت کشور بود و سایر فعالیت های مرتبط با حوزه فرش دستبافت از جمله ریسندگی، رنگرزی، صادرات و ... را در خود داشت که پس از اعمال تحریم ها شرکت فرش اثرگذاری قبل را نداشت و دچار رکود و واگذاری شد.

رئیس اداره فرش ادامه داد: شرکت سهامی فرش به بانک تجارت فروخته شد و هنوز هم تکلیفی برای آن معین نشده است و در حالت نیمه تعطیلی واقع شده است.

علی بابایی در ادامه طرح تشکیل خانه فرش را گفت و گفت: خانه فرش مدیریت بخش خصوصی و همه امور مربوط به فرش دستبافت استان و اتحادیه هایی چون فرش فروشان، تولیدکنندگان، شرکت های تعاونی، انجمن صادرکنندگان و انجمن طراحان را برعهده داشته باشد.

وی با اشاره به حضور هفت تشکل مرتبط با حوزه فرش دستبافت در محل شرکت فرش واقع در میدان عین القضات شهر همدان، گفت: پس از اینکه اداره فرش دستبافت از مجموعه جهادکشاورزی منفک و به سازمان صنعت، معدن و تجارت پیوست، ساختمان واقع در محل میدان عین القضات با وجود تشکل هایی که در آن حضور داشتند، به شرکت فرش تحویل داده نشد و به عنوان ساختمان مازاد سازمان جهادکشاورزی به مزایده و فروش گذاشته شد که پس از مذاکرات با کنندگان دستور توقف مزایده آن را گرفتیم.

وی در ادامه خواهان معین تکلیف محل خانه فرش در میدان عین القضات شد و گفت: با تخصیص آن محل به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و شرکت فرش قصد داریم موزه فرش، نمایشگاه دائمی فرش دستبافت و کارگاه های آموزشی و دانشگاه علمی کاربردی برای رشته های فرش را در آن محل راه اندازی کنیم.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 1446

به "از لغو بیمه قالی بافی 2000 همدانی تا تعطیلی 120 رفوگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از لغو بیمه قالی بافی 2000 همدانی تا تعطیلی 120 رفوگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید