آغاز فصل جدیدی از داستان نویسی در زنجان، تنه داستان نویسی تقویت شود

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در زنجان، کتاب کرگدن های روی دیوار به نویسندگی زهره میرعیسی خانی با حضور سلمان کریمی مدرس داستان نویسی، محمدعلی خامه پرست نویسنده زنجانی، جمعی از داستان نویسان زنجانی در مجموعه فرهنگان زنجان برگزار شد.

آغاز فصل جدیدی از داستان نویسی در زنجان، تنه داستان نویسی تقویت شود

سلمان کریمی مدرس داستان نویسی در این جلسه رونمایی گفت: پیش از این هم داستان های مشترکی توسط نویسندگان زنجانی منتشر شده بود که دارای غنای بالایی بود.

وی با اشاره به اینکه نخستین مجموعه داستان گروهی در زنجان با عنوان کله های سنگی توسط محمدعلی خامه پرست به چاپ رسید، بیان نمود: بوی باروت سوخته نیز از دیگر مجموعه داستان هایی بود که به صورت گروهی چاپ شد.

کریمی با بیان اینکه مجموعه داستان کرگدن های روی دیوار نیز در واقع مجموعه ای از داستان های برگزیده است که هرکدام دارای داستان متفاوت است، شرح داد: داستان باغ اناری این مجموعه در جشنواره داستان ادبی بانه و تبریز در هر دو مقام آورده است و داستان شهر چنارها در جشنواره انقلاب برگزیده و گربه مرده و انتهای خیابان نیز در جشنواره های استانی برگزیده شده است.

این مدرس داستان نویسی با اشاره به برخی ویژگی های داستان های این کتاب افزود: نثر روان نویسنده موجب می شود تا خواننده را ترغیب به خواندن کتاب ادامه بدهد و کار تا آخر روان خوانده می شود.

کریمی در ادامه به نقاط ضعف و قوت داستان نویسی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: شعر در زنجان عقبه بسکمک دارد، اما در داستان در استان چندان بنیه ای وجود ندارد و پیش از انقلاب آقای میر تقی فاضلی تنها داستان نویس استان بوده است که وی هم چند مجموعه داستان داشتند که در برهه خاصی به چاپ رسید.

وی شرح داد: پس از آقای میرفاضلی هیچ اتفاقی تا دهه 70 نیفتاده بود که در نهایت پس از یک وقفه 16 یا 17 ساله، نسل بعدی شروع به داستان نویسی پراکنده کردند و این کار در استان قوت گرفت. با این حال امروز با وجود داستان نویسان جوان قطعا اینده داستان استان درخشان است و روزهای خوبی در پیش روی آن است.

در ادامه نیز محمد علی خامه پرست با بیان اینکه یک دست صدا ندارد، گفت: با چاپ یک کتاب و یک مجموعه و یک رمان در ادبیات یک خطه اتفاق خاصی نمی افتد. سنت داستان نویسی در ترکیه از قدمت زیادی برخوردار است و داستان نویسان زیادی هستند که در آنجا می نویسند و آثارشان پر فروش است.

این داستان نویس زنجانی با اشاره به اینکه تقویت داستان نویسی و چاپ آثار بیشتر قطعا به تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف کمک خواهد کرد، گفت: بر این اساس هرقدر نویسندگان داستان نویسی کتاب های بیشتری به چاپ برسانند در واقع تنه اصلی داستان نویسی را تقویت کرده و به مستحکم تر شدن تنه داستان نویسی کمک کرده اند.

وی آینده داستان نویسی استان زنجان را درخشان ارزیابی کرد و افزود: در یک برهه زمانی مطالعه کتب خارجی مرسوم بود اما امروز زمان آن رسیده است که داستان نویسان کتب ایرانی را مطالعه کرده و بر همین اساس خود را تقویت کنند.

این نویسنده زنجانی با مقایسه آمار فروش کتب نویسندگان ایرانی با نویسندگان خارج از کشور بیان نمود: تیراژ کتب ایرانی در مقایسه با کتب خارجی بسیار کم است، درحالی که باید این موضوع تقویت شود.

خامه پرست در ادامه به ویژگی های کتاب کرگدن های روی دیوار اشاره کرد و گفت: این کتاب توسط نویسنده ای چاپ شده که در جلسات داستان نویسی شرکت کرده است، از همین رو داستان ها دارای انسجام خاصی است.

وی با اشاره به اینکه نویسنده باید موضوعات ذهنی خود و آنچه را که با آن درگیر است را به چاپ برساند، گفت: تا زمانی که درگیری های ذهنی نویسنده چاپ و منتشر نشود، قادر نخواهد بود، سراغ مسائل جدیدتر برود.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته بحث داستان نویسی در زنجان رشد بسیار خوبی داشته و شاهد چاپ آثار متعدد بودیم، بیان نمود: با شرایطی که نسل جوان دارند به نظر می رسد، آینده داستان نویسی در زنجان بسیار درخشان است. یک دست صدا ندارد و با چاپ یک کتاب و یک مجموعه و یک رمان در ادبیات یک خطه اتفاق خاصی نمی افتد.

در ادامه نیز زهره میرعیسی خانی نویسنده کتاب کرگدن های روی دیوار با اشاره به اینکه این کتاب شامل داستان های مختلف با موضوعات متفاوت است اما نکته مشترک آنها مسائل انسان ها در برهه های مختلف است، گفت: هریک از داستان های کتاب دارای موضوع متفاوتی است و به یکدیگر مرتبط نیست.

این نویسنده جوان زنجانی با اشاره به اینکه کتاب کرگدن های روی دیوار در مدت 2 سال نگارش شده است، شرح داد: هدف از چاپ این کتاب گردآوری داستان های برگزیده در یک کتاب بود و خوشبختانه پس از چاپ نیز استقبال علاقه مندان از آن بالا بود.

وی با اشاره به اینکه مسائل مالی مانع از چاپ به موقع کتاب می شود، افزود: باید حمایت بیشتری از نویسندگان صورت گیرد تا بتوانند به موقع آثار خود را با چاپ برسانند.

گفتنی است، کرگدن های روی دیوار مجموعه داستان های کوتاه زهره میرعیسی خانی، نویسنده زنجانی است که شامل 7 داستان از جمله باغ اناری، کرگدن های روی دیوار، انتهای خیابان بهار، شهر چنارها، گربه مرده وزنی زیر باران دف میزند است. این کتاب شامل داستان های مختلف با موضوعات متفاوت است اما نکته مشترک آنها مسائل انسان ها در برهه های مختلف است.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5444

به "آغاز فصل جدیدی از داستان نویسی در زنجان، تنه داستان نویسی تقویت شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز فصل جدیدی از داستان نویسی در زنجان، تنه داستان نویسی تقویت شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید